Ford Grand C-Max overbeviser ikke som syvpersoners bil.

Utroligt, som 14 cm kan ændre en bils køreegenskaber. Mens Ford C-Max i sin fem-personers udførelse nærmest kører som en sportsbetonet hatchback, er der en umiskendelig aura af varevogn over Grand C-Max med to sæder ekstra og 14 cm mere på længden og akselafstanden.

Det betyder selvfølgelig ikke, at bilen kører dårligt. Det gør ingen moderne europæisk Ford. Den kører bare anderledes. Retningsstabiliteten, der efter normal logik burde være bedre i en bil med større akselafstand, virker kompromitteret i forhold til lillebror.

Ford synes opsat på at indbygge sportslige styreegenskaber i alle modeller uanset størrelse. Men det er ikke nødvendigvis en god idé. Ultraskarp styring kombineret med betydelig masse harmonerer ikke. En jumbojet bliver aldrig en kunstflyver.

Det kan selvfølgelig være vinterdækkene. Eller måske husker jeg bare den almindelige C-max i et lidt for rosenrødt skær.

Naturligvis er der er masser af godt at sige om Max den store. Også ud over plads. Udsynet er formidabelt. Man sidder glimrende i de højtmonterede sæder – dog ikke i de minimale to bagerste sæder. Motorerne – i dette tilfælde mindste diesel – er en udelt fornøjelse. Og undervognens absorbationsvene er på vanligt højt Ford-Europa-niveau.

Raslelyd irriterer

Desværre går skydedørene tungt. Den el-drevne bagklap er langsom. En kraftig raslelyd irriterede under hele testen. Et display meddelte jævligt 'engine failure'. Men når jeg satte næsen mod værkstedet, forsvandt advarslen. Det irriterede mig, at bagruden svines til på sekunder i dårligt vejr. Jeg har aldrig oplevet en mere snavssugende bagrude.

Men det 'unge design' er vellykket. Bilen klæder en forstadsvilla. Om ungerne gider kravle ind mellem midterste sæderække for at nå frem til de diminutive bagerste sæder er tvivlsomt. Efter min mening skal man bare skal nyde den gode benplads og det store bagagerum.

For lille til syv

Som ægte syvpersoners bil er den for lille. Som ægte kvalitetsprodukt á la VW, Toyota eller Hyundai fik den mig ikke overbevist.