Mange naturlige overflader kan kopieres med et overraskende godt resultat. Her kan du se nogle forskellige metoder.

Egetræ, mahogni, og marmor hører til i den dyre ende når det gælder materialer, hvilket i øvrigt let kan retfærdiggøres når man kigger på de meget ekstreme egenskaber som de forskellige materialer byder på. Men hvad nu hvis man ikke har brug for uforgængelighed, ekstrem hårdhed eller at materialet kan modstå konstant vandkontakt. Hvad nu hvis det bare er overfl adens smukke udtryk der skal bruges, fx som en del af en dekoration på en væg i en stue?

Se med over skulderen når kunstneren Bruno MacDonald viser hvordan man med enkle metoder kan kopiere naturens mest udtryksfulde overflader.

Kopiering af træ (Ådring)
1. Selve farvevalget afhænger selvfølgelig af hvilken træsort og patina man ønsker at kopiere, men her er valget faldet på en lidt lysere og grålig træsort, som fx egetræ. Grund først med en hvid grunder, gerne iblandet nogle få dråber af akryl farven Rå Sienna, så den hvide farve brækkes en smule. Herefter opstryges den egentlige bundfarve der består af ca. 20 % Rå Sienna og 80 % vand. Blandingen justeres til sidst med lasur så den får konsistens som fløde. Stryg blandingen i lige strøg, og gerne med en pensel med ikke alt for fine børster så penselstrøgene optræder med tydelige kontraster.

2. Når første lag er tørret, udlægges næste lag med en lidt større pensel eller en kost. Dette lag skal gøre det ud for træets åre, hvorfor det naturligvis skal være noget mørkere. Her bruges en blanding mellem farverne Brændt Umbra og Rå Sienna, 80 % vand og en justering med lasur, men kig evt. selv på den træsort der ønskes og bland farverne efter dette.

3. Nu tækkes ådringsværktøjet forsigtigt ned i gennem det våde lag maling, i mens det langsomt vugges frem og tilbage. Værktøjet hedder en ådrik og er af gummi. På bagsiden sidder en kam, til at lave åretegninger uden knaster, så der er gode muligheder for rig variation. Prøv det, og du bliver overrasket over hvor let det er at lave 'træ' med dine egne hænder. Sidst kan overfl aden afsluttes med klar lak i glans efter smag.

Kopiering af pyramidemahogni
1. Grund først med en hvid grunder, gerne iblandet nogle få dråber af farven Rå Sienna, så den hvide farve brækkes en smule. Herefter opstryges bundfarven der består Rå Sienna iblandet ca. 10 % Brændt Umbra og fortyndet med ca. 70 % vand. Blandingen justeres til sidst med lasur så den får konsistens som fl øde. Stryg blandingen på i lige strøg, og gerne med en pensel der ikke har alt for fi ne børster så penselstrøgene optræder med tydelige kontraster.

2. Når bundfarven er tør, udlægges små klatter af farven Brændt Umbra med en lille pensel. Farven fordeles med den lille pensel som åretegningen ønskes, og her er det absolut en stor hjælp at have et stykke træ til at kigge efter, et billede, eller som en sidste udvej et print fra nettet. Åretegningen sløres en smule (fordrives) på tværs med en større pjusket, og let fugtig pensel. Professionelle anvender en grævlingehårsfordriver som her, men gode resultater kan opnås med andre lignende børster.

3. Nu fjernes der lidt maling med en klud på udvalgte steder, hvor skarpe kontraster og kanter igen fordrives med en pjusket børste. Til sidst påføres et lag Brændt Sienna med vand og lasur for at give mahognien en mere rødlig farve. Når overfl aden er tør afsluttes med 2-3 gange lak med høj glans – og så kan du rykke direkte til Amalienborg!

Kopiering af marmor
1. Grund først med en hvid grunder, gerne iblandet nogle få dråber af farven Rå Sienna, så den hvide farve brækkes en smule. Herefter dubbes en natursvamp 2 farver: Hvid iblandet lidt Rå Umbra, og Rå Sienna. De to farver må ikke blandes sammen, men ligges blot op på fx en paptallerken hvor svampen så blot dubbes lidt i dem begge. Dub svampen af på et stykke papir så du hele tiden har styr på mængden.

2. Når den dubbede bund er tør, males selve marmoreringen med en spids pensel hvor de længste hår er ca 5 cm lange. Penslen hedder en Sabel Sleppert, og anvendes ved enten at anlægge den på emnet og dreje den rundt samtidig med at den trækkes frem så den nærmest slår nogle spidse mønstre, eller ved at male tynde streger med den yderste spids af penslen på udvalgte steder. Dub med en tør natursvamp så de skarpeste kontraster sløres en smule. Farverne der anvendes her er Rå Sienna fortyndet med ca. 70 % vand, og justeret med lasur til en fl ødeagtig konsistens, samt Sort iblandet lidt Rå sienna på samme vis.

3. Ikke to stykker marmor i denne verden er ens hverken i farve eller mønster, så igen er det absolut et must at gøre sig helt klart hvilket resultat og farvenuancer man ønsker allerede inden opstart. Hav altid lidt marmor, et billede eller et print ved hånden så du kan orientere dig igennem hele processen. Når det ønskede resultat er opnået, afsluttes der med 1-2 lag klar lak med glans efter ønske.