Efter et travlt arbejdsliv med ord stoppede Jacob Ludvigsen på toppen af sin karriere, skriver familien.

København. Journalist og reklamemand Jacob Ludvigsen, der var en af idémændene bag Christiania og Tuborg Squash-reklamerne, er død i en alder af 69 år.

Det oplyser hans kone, Elizabeth Løvegal, og deres to døtre.

Jacob Ludvigsen sov stille ind på Rigshospitalet efter et ildebefindende i København på grund af en sprængt hovedpulsåre.

Han efterlader sig - ud over sin kone og døtre - to svigersønner og fem børnebørn.

Ludvigsen blev udlært på Skive Folkeblad, hvorefter han rykkede videre til Ekstra Bladet og Information.

I 1967 begyndte han på DR's Børne og Ungdomsredaktion.

Her lavede han "Peberkværnen" sammen med blandt andre Jesper Klein. Med opfordringer om kondomautomater på skolerne og indkøb af heroin på gaden endte det kontroversielle tv-program med at blive taget af igen.

I 1971 skabte han Hovedbladet, hvor han også mødte Elizabeth Løvegal.

Året efter rykkede de til Bornholm, hvor han boede frem til sin død.

Jacob Ludvigsen var yderst arbejdsom både som reklamemand og journalist, hvor han på Ekstra Bladet blandt andet uddelte Nytårstorsken i en lang årrække.

Han udgav desuden en selvbiografi, "Hobbit i Habit", og i den anledning lod han sig interviewe i fagbladet Journalisten i 2013.

Her sagde han:

- Du kan jo skrive, at jeg er 113 procent journalist og 81 procent reklamemand. Det giver ikke 100, men det må så skyldes, at jeg altid har været ret arbejdsom.

Senest færdiggjorde Jacob Ludvigsen udgivelsen af Korsbæk Tidende sammen med Matadors 99-årige opfinder, Lise Nørgaard.

- Da han i går (lørdag, red.) fik det dårligt, var det på vej til reception for sin nyeste bog om kød i samarbejde med Slagteren på Kultorvet. Efter et meget travlt arbejdsliv med ord stoppede han på toppen af sin karriere.

- Familien takker Rigshospitalet for den varme og omsorg, som den har oplevet fra et professionelt og forstående personale, skriver familien i pressemeddelelsen.

/ritzau/