Tiden er løbet fra den ellers populære rabatordning Biografklub Danmark, mener filmproducenterne Peter Aalbæk Jensen og Regner Grasten.

I frustration over, at Biografklub Danmark ikke har villet garantere en plads i deres rabatordning til »Jagten«, vil Peter Aalbæk Jensen have den ellers så populære biografklub nedlagt. Det skyldes, at datoen den 26. juni, hvor alle andre filmproducenter får besked, er for sent i forhold til Zentropas ønske om lancering af filmen.

Filmproducent Regner Grasten mener også, at man bør lukke Biografklub Danmark, fordi filmproducenterne ganske tænker alt for meget over, hvorvidt man kan komme med i en populær rabatordning eller ej.

- Biografklub Danmark styrer dansk film, og det er tåbeligt. Folk vil godt betale fuld pris for film i dag, hvis varen er god nok. Klubben var med til at sætte gang i billetsalget, men den har overlevet sig selv, siger Regner Grasten til Jyllands-Posten.

Konflikten mellem Biografklub Danmark på den ene side og Zentropas Peter Aalbæk Jensen på den anden har medført, at Peter Aalbæk Jensen og distributøren Nordisk Film vil vente med at sende Thomas Vinterbergs Cannes-film på markedet, hvilket kan betyde, at filmen mister momentum oven på eksponeringen på Cannes Festivalen.

Peter Aalbæk Jensen arbejder nu for at lukke den ellers så populære biografklub med mere end 200.000 medlemmer - eventuelt ved at lave en ny rabatordning i filmbranchen.

- Vi får hele tiden at vide, at vi på Nordisk Film bestemmer det hele og er nogle dumme svin. Så kan vi sgu da lige så godt tjene penge på det, siger Peter Aalbæk Jensen til Jyllands-Posten.

Henrik Bo Nielsen, direktør i Det Danske Filminstitut og medlem af Biografklub Danmarks bestyrelse, undrer sig over Peter Aalbæk Jensens budskab om, at Nordisk Film bør skabe sin egen rabatordning.

- Peter Aalbæk kan gøre, hvad han vil. Hvis han tænker sig godt om, tror jeg, at han kan se, at en sådan magtbrynde ikke er klædelig. Det er altid et godt råd til de store drenge i klassen, at de bør tænke over, hvor meget de fylder, og hvor meget de skygger. Man kan faktisk, især i en sektor, hvor den offentlige kulturstøtte er så afgørende, risikere at ende med at skygge for sig selv, siger han til Jyllands-Posten.