Se den overraskende grafik nederst

Kapring? Bortført af fremmede magter? Eller slet og ret en tekniske fejl? Tirsdag er det to år siden, et passagerfly fra Malaysia Airlines på vej fra Kuala Lumpur til Beijing pludselig forsvandt sporløst. Den dag i dag kan ingen med sikkerhed sige, hvorfor det forsvandt, og hvor resterne af flyet befinder sig. Det eneste, som virker nogenlunde sikkert er, desværre, at alle 239 sjæle om bord på det skæbnesvangre fly er døde.

Da de 227 passagerer og 12 besætningsmedlemmer 8. marts 2014 gik om bord på Flight 370 i Malaysias hovedstad, anede ingen af dem, at resten af deres liv kunne gøres op i få timer. Den flyvetur, de begav sig ud på, er siden blevet en af de mest mystiske og sagnomspungne i fly-historien.

Tirsdag er det to år siden, flyet forsvandt, og selv om ikke mindre end 57 skibe og 48 fly fra 26 lande har ledt efter det næsten lige så længe, ved vi i dag næste lige så lidt om, hvad der skete ombord på flyet de sidste timer og minuter, som vi gjorde tilbage i marts 2014.

Allerede få dage efter, at flyet forsvandt, opstod de første teorier om, hvad der var sket. Gidsninger, som efterhånden er blevet til myter. Gætterierne er bestemt ikke blevet mindre farverige af, at undersøgelser har vist, at flyets kommunikationssystem blev slukket manuelt. Sammenholdt med det faktum, at piloterne ikke udsendte nødsignal, har mistanken klæbet til piloterne eller andre af besætningemedlemmerne.

Var det piloterne, eller andre fra besætningen, der bevidst fik flyet til at styrte? Noget tyder også på, at flyet kan have fløjet videre i flere timer, efter det mistede kontakten med omverdenen. Konspirationsteoretikere har gættet på den ene fantastiske teori efter den anden. Måske var det nordkoreanerne eller iranerne, der stod bag? Andre gættede på, at flyet fløj i radarlæ over eller under et andet passagerfly i nærheden. Der var også dem, der følte sig overbeviste om, at flyet var blevet ramt af en meteor, eller at der var opstået en brand ombord.

Til at begynde med koncentrerede eftersøgningen sig om Det Sydkinesiske Hav, men hurtigt stod det klart, at Malaysia Airlines flight MH370 meget vel kunne befinde sig i Det Indiske Ocean. Derfor har et internationalt hold ledet af Australien siden gennemsøgt det enorme område.

Endelig sidste sommer kom noget, der ligner et gennembrud, da en vragdel fra et fly blev fundet på den franske ø La Reunion i Det Indiske Ocean. De malaysiske myndigheder har siden fastslået, at vragdelen er et stykke fra en flyvinge, som med sikkerhed stammer fra MH370.I sidste uge dukkede en vragdel fra et Boeing 777-passagerfly op ved kysten i Mozambique. I skrivende stund - præcis to år efter, at flight 370 forsvandt - undersøger eksperter i Malaysia, om vragdelen stammer fra flyet.

Det har fået pårørende til passagerne til at kræve, at eftersøgningen efter flyet fortsætter længere en den deadline i juni, som man egentlig har sat, skriver nyhedsbureauet Reuters. Grace Subathirai Nathan mistede sin mor på flyet. Hun ønsker, at efterforskerne skal gå tilbage og se på de fejl, de lavde tidligere i eftersøgningsfasen.

»Meget af det blev baseret på beregninger, som aldrig har været brugt før, så der er mulighed for menneskelige fejl,« siger hun til den amerikanske tv-station CNBC.

På et møde i juni afgør repræsentanter for Australien, Malaysia og Kina, om de skal fortsætte eftersøningen.

På den nedenstående grafik kan du se, hvor dybt på havets bund flyet kan ligge.