I modsætning til broafgiften ved Storebælt får pendlere ikke noget skattefradrag for bompengene ved den københavnske betalingsring, fastslår S-SF.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Pendlere og virksomheder har i årevis fået skattefradrag for at passere betalingsanlægget ved Storebæltsbroen. Men Socialdemokraterne og SF vil ikke give fradrag til bilister, der til og fra arbejde passerer betalingsanlægget ved den betalingsring, som en rød regering planlægger at oprette rundt om København, skriver Berlingske.

SFs betalingsringsordfører, Pia Olsen Dyhr, erkender, at 'det virker lidt ulogisk', men hun fastholder nulfradraget.

Flere fremtrædende uafhængige skatteeksperter undrer sig imidlertid:

- Det er jo en politisk beslutning, men det er ikke i overensstemmelse med de sædvanlige principper, man bruger for kørselsfradrag. Rent skattemæssigt synes jeg, det er rigtigt at gøre opmærksom på, at det er et problem, at nogle mennesker kommer til at betale mere for at komme på arbejde, som de ikke kan trække fra nogen steder, siger tidligere formand for Ligningsrådet Lida Hulgaard til Berlingske og påpeger, at skattefradraget på 90 kr. til pendlere, der kører over Storebælt, har til hensigt at øge mobiliteten på arbejdsmarkedet.

Økonomiprofessor Bo Sandemann Rasmussen fra Aarhus Universitet peger netop på risikoen for, at nulfradraget kan gå ud over mobiliteten og væksten.

- Betalingsringen påfører lønmodtagerne en ekstra fast omkostning, som netop kan være med til at tippe en beslutning, om man skal tage et job, som ligger på den anden side af ringen, siger han.

Skatteminister Peter Christensen (V) mener, at betalingsringen først og fremmest går ud på at »hive penge op af bilisternes lommer«. Og i Dansk Industri mener branchedirektør for Transport og Infrastruktur, Michael Svane, at pendlere og firmaer går glip af »et meget stort millionbeløb« i skattefradrag.

- Hvis betalingsringen kommer, så er det en yderligere belastning for bilis­terne, hvis man ikke kan få fradrag for det. Det tror jeg vil overraske de fleste pendlere og virksomheder, som skal krydse ringen, siger Michael Svane.

SF holder dog fast i nulfradraget: »Ideen er jo, at vi vil have mindre trængsel i København, og vi bruger bompengene som en adfærdsregulerende afgift. Hvis man giver fradrag for det efterfølgende, virker det jo ikke,« siger Pia Olsen Dyhr.

SFs fungerende borgmester i Hvidovre Niels Ulsing mener umiddelbart, at det er en god ide, at pendlere, der er nødt til at tage bilen på arbejde, også får et skattefradrag for udgiften.

- Det kan måske få folk til at synes bedre om betalingsringen, fordi de dermed ikke føler, at de bliver plukket økonomisk, siger Niels Ulsing til Berlingske.