Hvad mener du?

Ny pædagog-reform skal gøre op med kønsforskelle i de danske daginstitutioner. Liberal Alliance kalder det et værdimæssigt overgreb på børnene

I en børnehave i Sverige er det slut med at være pige eller dreng. I stedet for ’han’ og ’hun’ kaldes alle børn ’hen’, ligesom alt legetøjet er kønsneutralt. Nu har et flertal i Folketinget vedtaget en ny pædagog-reform, som frygtes at være første skridt mod svenske tilstande. Fredag blev regeringen, Dansk Folkeparti og Enhedslisten enige om en reform af pædagoguddannelsen.

Som en del af aftalen fik sidstenævnte gennemtrumfet, at ’der skal indføres en kønsdimension i uddannelsen, så studerende klædes på til at kunne tale om kønsroller med børnene’.

- Det er der behov for, fordi vi - på trods af at vi lever i 2013 - stadig lærer, at drenge opfører sig på en bestemt måde og piger på en anden. Det er vigtigt, at de får lov til at være børn og har frihed til selv at definere, hvad der er dreng og pige for dem. Derfor skal pædagogerne rustes til at tage de her snakke med børnene om, at der ikke er noget, der hedder en rigtig dreng og en rigtig pige, siger Enhedslistens uddannelsesordfører Rosa Lund.

Netop ’kønsdimensionen’ i den nye reform vækker harme hos Liberal Alliance.

- Det er uklædeligt, når partierne hælder deres værdimæssige kæpheste ind i pædagoguddannelsen og dermed også ned i halsen på små børn, siger uddannelsesordfører Merete Riisager (LA).

Hun mener, at reformen er en underkastelse af pædagogernes faglighed, og at det slet ikke er deres opgave at genopdrage børnene til en helt anden opførelse end den, de kommer med hjemmefra.

- Hvis pigerne gerne vil lege med dukker, hvilket de ofte vil, er det selvfølgelig okay. Så skal de ikke tvinges til vilde lege, der giver sår på knæene. Det er en totalitær tankegang, som finder sit udspring hos både De radikale og Enhedslisten, der har en forestilling om, at det moderne menneske skal være højt hævet over kønslige præferencer. Men sådan er mange af os ikke.

Ifølge Merete Riisager kan reformen i yderste konsekvens føre til, at børnehaver og vuggestuer bliver en ’isoleret ø’ i resten af samfundet. - Alle andre steder har man lov til at være pige og dreng. Derfor ser jeg det nærmest som et værdimæssigt overgreb på børn, hvis de kommer ud af daginstitutionen og skal til at genopdage verden, som den virkelig er. Jeg går ud fra, at dem, der ønsker det her, forestiller sig, at de kan ændre hele verden ved at ændre børnehaven. Det tror jeg ikke, at man kan. De vil bare opdage, at børnehaven bliver en osteklokke i resten af verden, siger hun.

Rosa Lund afviser, at Enhedslisten med den nye reform ønsker at gå i svenskernes fodspor ved helt at udviske kønsforskellene mellem drenge og piger.

- Jeg synes, det er fint at sige han og hun. Men jeg mener, vi har nogle problemer i dag med nogle meget faste kønsroller, som starter allerede i børnehaven. Når man f.eks. ser på, hvordan man laver legetøj specielt henvendt til drenge og piger, er det et meget godt udtryk for, at der er et problem, siger hun.

Hvordan pædagogerne helt konkret skal lære at nedbryde de traditionelle kønsroller i daginstitutionerne ved at tale med børnene, har Rosa Lund ikke noget bud på.

- Det, vi fra politisk hold kan gøre, er at sørge for, at det bliver en del af uddannelsen. Hvordan de skal gøre i praksis, bliver op til de enkelte uddannelsessteder at tilrettelægge. Til spørgsmålet, om reformen er udtryk for, at pædagoger ikke er gode nok til at tale med børnene om kønsroller og alternative familieformer, svarer Rosa Lund:

- Det er der sikkert nogen, der er, eksempelvis dem der har taget efteruddannelse i det. Men det er sindssygt vigtigt, at alle er rustet til at arbejde med kønsdimensionen, så vi kan gøre op med de kønsroller, der er i dag. Og det har vi sikret nu.

Heller ikke Jens Henrik Thulesen Dahl, uddannelsesordfører i Dansk Folkeparti, kan sige noget om, hvordan det konkret kommer til at udmønte sig i pædagogernes arbejde:

- Det skal vi have nogle fagfolk til at vurdere. Det handler ikke om, at vi skal til at tale specifikt om kønsroller, men som pædagog skal man kunne forholde sig til børnenes udvikling, herunder hvordan de udvikler sig kønsmæssigt. Der er egentlig ikke noget nyt i det her, og det er ikke et spørgsmål om, at vi skal til at have svenske tilstande, siger han.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ FACEBOOK HER