Politikerne er for dårlige til at forklare, hvad vi stemmer om på torsdag, mener Søren Toft-Jensen. Derfor har han af egen lomme betalt en stor kampagne, der opfordrer til at stemme nej.

»Sig ja til Grundloven – Stem nej d. 3. december.«

Budskabet er egentlig ikke så banebrydende i annoncen, som avislæsere har kunnet se i tre landsdækkende dagblade søndag og mandag.

Men denne gang er afsenderen ikke et af de EU-kritiske nej-partier. Det er derimod den 66-årige virksomhedsejer og privatperson Søren Toft-Jensen fra Silkeborg. Han har ud af egen lomme betalt en kæmpe kampagne, der i de sidste dage op til folkeafstemningen om retsforbeholdet skal fortælle danskerne, hvad vi ifølge Søren Toft-Jensen risikerer at miste:

»Vores retsforbehold rummer jo sikkerhed for, at Grundloven fortsat beskytter danskerne, som den har gjort det, siden vi fik ægte demokrati i 1915. Jeg ville godt nok være ked af, at det bare blev annulleret,« fortæller Søren Toft-Jensen, der både har stemt rødt og blåt og ikke føler, han tilhører et bestemt parti. Han tog derfor kontakt til et reklamebureau for at sparke lidt fornuft og enkelthed ind i debatten:

»Jeg synes egentlig, at politikerne komplicerer det her ganske gevaldigt. Som jeg ser det, handler det jo ganske enkelt om spørgsmålet: Vil vi afgive den sidste del af suverænitet, vi har tilbage, eller vil vi ikke? Så er den sådan set ikke længere.«

Midtjyden står langtfra alene med de synspunkter. 40 procent af vælgerne vil ifølge den seneste Megafon-måling stemme imod en afskaffelse af retsforbeholdet, mens 35 procent vil stemme for. Men det er alligevel de færreste, der vil poste mange hundredtusind kroner i en kampagne for det, de brænder for. Søren Toft-Jensens retfærdighedssans vandt dog over den sunde fornuft:

»Det har måske lidt at gøre med, at jeg er selvstændig. Så er man er træt af, at der kommer andre og tager beslutninger og siger, at nu skal I gøre sådan og bare rette ind.«

Udover annoncer i Politiken, Jyllands-Posten og Kristeligt Dagblad, blæses Søren Toft-Jensens budskab ud gennem biografreklamer i hele landet, i reklamer på web-TV og i en stor Facebook-kampagne, der samlet set skal nå ud til 2,4 millioner danskere.

Silkeborgenseren vil ikke ud med, hvad kampagnen koster, men han indrømmer, at den er blevet større, end han havde tænkt.

»Det er lidt for dyrt,« griner han, men slår fast, at han ikke har fortrudt:

»Jeg ville være træt af det, hvis det blev et ja, og jeg så bagefter ville tænke, at jeg skulle have gjort noget. Så vil jeg hellere gøre det, for hvis det bliver et ja på torsdag, så har jeg da gjort, hvad jeg kunne.«

25 procent af vælgerne ved stadig ikke, hvad de skal stemme, og måske kan netop en privatperson som Søren Toft-Jensen nå nogle af tvivlerne. Fra søndag til mandag eftermiddag var videoreklamen allerede blevet set 122.000 gange på Facebook, delt knap 2.500 gange, ligesom 140 personer havde kommenteret den.

»Tror, det var det, jeg havde brug for for at tage stilling. Tak Søren,« lyder en af kommentarerne.