Op til fem auditions i løbet af et år. Så mange prøver har hovedpersonerne været igennem, før de er blevet valgt til rollerne i efterårets opsætning af Andrew Lloyd Webbers "Phantom of the Opera" på Det Ny Teater i København.

Aldrig tidligere har det været så hårdt og langtrukkent at tilkæmpe sig en rolle i en musical herhjemme.

Og ifølge B.T.-kilder er store navne som Stig Rossen, Jesper Lundgaard, Preben Kristensen, Kurt Ravn og Søren Launbjerg blevet vejet og fundet for lette i forhold til de usædvanligt høje krav de britiske licensholdere The Really Useful Theatre Company stiller.

"Man kan undre sig. Men det store udland stiller med andre krav og andre øjne end os," som en B.T.-kilde siger.

Teaterdirektør Niels-Bo Valbro vil hverken af- eller bekræfte de skrottede hovedrollenavne, han vil heller ikke kommentere, om nogle af dem måske ville se bedre ud på plakaten.

Det er forestillingen, der skal sælge, og efter auditions med op mod 1.000 dansere, sangere og skuespillere i København, Stockholm og Belgien, kalder han sin besætning "et drømmehold".

Det er selvfølgelig ikke muligt at få kommentarer fra dem, der ikke blev valgt, og dem der blev valgt udtaler naturligvis ikke kritik af prøveformen. Men de indrømmer alle, at de aldrig har været udsat for så skrappe krav før.

"Tre gange var jeg til audition. Men selv om det har varet lang tid, er jeg glad for, at der er en demokratisk retfærdighed i at der ikke vælges ud fra nepotisme eller sådan noget," siger Peter Jorde, der skal dele hovedrollen som Fantomet med Flemming Enevold.

Teaterdirektør Enevold fra Gladsaxe Teater er i den sammenhæng atypisk: "Da de havde så store problemer med at besætte rollen, og Claus-Bo (teaterdirektøren, red.) gennem et år havde bedt mig komme til audition, sagde jeg til sidst ja til at deltage på lige fod med de andre. Og det blev kun til en gang."

Når man ser på Enevolds og Jordes høje, ranke statur er der noget, der tyder på, at ikke kun stemmen men også typen har betydet noget for hovedrollevalget. Så man kan gætte på, at Rossen og Lundgaard har været for store de forkerte steder, mens de øvrige forsmåede har været for klejne.

Hvad der har talt for Morten Staugaard, der var til fem auditions inden han endelig fik rollen som Pariseroperaens ene chef, vides ikke: "Jeg har sgu ikke prøvet noget lignende før, men det er åbenbart normalt med den her forestilling," siger han og suppleres af Steen Springborg, der skal spille rollen som den anden operachef: "Jeg var to gange med et års mellemrum, og så sagde jeg, at jeg ikke ville mere."

Også de to kvindelige hovedroller som Christine skulle prøves flere gange.

Susanne Elmark: "Jeg var her to gange, og det er atypisk."

Hanne Damm: "Jeg var her tre-fire gange og vidste i starten ikke, hvad jeg sang til. Det var hårdt hver gang, og jeg er glad for, at det ikke er normal procedure."

Men sådan er kravene til teaterhistoriens største publikumssucces, der er set af mere end 60 millioner mennesker og har omsat for over 21 milliarder kroner.

I Danmark, som er "Phantom"'s 19. land, får den et budget på knap 100 millioner kroner. Med sådan et tal er det end ikke nok at sælge 1.000 billetter syv gange om ugen fra premieren den 15. september og hele den kommende sæson, hvor "Phantom" er på plakaten.

Det kræver minimum yderligere en sæson, og helst mere så teaterdirektør Valbro kan slå sin egen Danmarks-rekord med to års "Privatliv" på Privatteatret i slutningen af 80'erne.

I den forbindelse omtales Storebæltsbroen og Øresundsbroen som betingelser, så også fynboer, jyder og svenskere kan fylde op.