En branche der vil fremstå som moderne og tillidsvækkende, kan ikke have noget problem med at sige, at den har nogle folk, der har fejlet.

»Derfor er det Forbrugerrådets helt overordnede holdning, at enhver skal kunne gå ind på et ankenævns hjemmeside og se, hvem der er blevet klaget over. Det arbejder vi på,« siger Willy Dyhr, der er chef for Forbrugerrådets politiske afdeling.

Men sådan er virkeligheden ikke i dag. En stor del af de private ankenævn offentliggør slet ikke nogen navne overhovedet. Det gælder bl.a. Byggeriets Ankenævn, Realkreditankenævnet og Ankenævnet for Huseftersyn.

Andre private ankenævn som f.eks. Klagenævnet for Ejendomsformidling offentliggør ganske vist navnene på de ejendomsmægler, der er blevet klaget over. Men kendelserne ligger efter dato, og man kan ikke søge på navn. Derfor er det stort set umuligt for en forbruger at gå ind og undersøge, om en navngiven ejendomsmægler er en af synderne.

»Vi synes, det er gammeldags holdning ikke at være total åben omkring klagerne. Det er jo netop det, der giver forbrugerne tillid. Derfor kan vi ikke forstå, at nogle brancher vil dække over deres brådne kar,« siger Willy Dyhr.

Lige nu er Forbrugerrådet i gang med at forhandle med de private ankenævn om spørgsmålet: Offentliggørelse af klagerne.

»Jeg vil ikke sige, at det er sådan , at brancherne falder ned af stolen og siger: Holdkæft hvor er det en god ide´. Men når det gælder Realkreditankenævnet og Ankenævnet for Forsikring, er det lige ved at være på plads,« siger Willy Dyhr.

Når det gælder Byggeriets Ankenævn er planen, at det skal udvides, så flere brancher som f.eks. vvs-folket bliver inddraget.

»Det bliver et bygge/håndværker ankenævn, så der kun er sted sted, hvor forbrugerne skal klage. Og i den forbindelse vil vi kræve, at klagerne bliver offentlige. For principielt mener vi ikke, at der er noget at skjule. Hvis der f.eks. er en klage over en håndværker, og klageren ikke får medhold, kan det kun være en fordel for håndværkeren, at sagen kan findes på nettet,« siger Willy Dyhr.