At færgen »Kong Frederik IX« sejlede direkte til ophugning i Indien, burde ikke komme som den helt store overraskelse for hverken de danske myndigheder eller den danske sælger af den gamle færge.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Der stod nemlig i bogstaveligste forstand Indien henover hele det dokument, hvor køberen af »Kongen« ellers højt og helligt lovede, at færgen bestemt ikke skulle hugges op.

Og da slet ikke i Indien.

Men ingen har tilsyneladende undret sig over, hvorfor køberen, Tummel Limited, der ellers holder til på St. Vincent i Caribien, har skrevet under med en indisk notar som vidne.

Samtidig er dokumentet overplastret med stempler fra Bombay, som netop er det område i Indien, hvor et utal af skibe hugges op under stærkt kritisable miljø og arbejdsforhold.

Det var advokat Jes Anker Mikkelsen fra det ellers velrenomerede advokatfirma Bech-Bruun Dragsted, der skrev erklæringen for Tummel Limited. En erklæring som hurtigt viste sig ikke at være det papir værd, den var skrevet på. Men advokaten fra det højt respekterede advokatfirma hævder, at han absolut intet vidste om, at skibet skulle sejles direkte til ophugning i Indien.

»Vi lavede erklæringerne«
»Jeg kan bekræfte, at vi har lavet de to erklæringer, og at de derefter er blevet underskrevet for notar i Indien,« forklarer advokat Jes Anker Mikkelsen, der ikke undrede sig over, at papirerne blev underskrevet i Indien flere tusinde kilometer fra, hvor firmaerne holder til.

Men var du klar over, at skibet skulle sejle direkte til ophugningsstranden i Indien?

»Nej da. Jeg forholdt mig til det, klienten fortalte mig. Mere kunne jeg ikke rigtigt gøre,« siger Jes Anker Mikkelsen, der forklarer, at hans rolle har været at klarlægge, at Korsør Kommune ikke kunne holde skibet tilbage. I den forbindelse blev Korsør Kommune truet med en erstatningssag, hvis ikke kommunen lod færgen sejle.

Greenpeace er fortørnet over advokatfirmaets rolle i sagen.

»Jeg er skuffet over, at nogle af landets førende advokater har så anløben en moral, at de på den måde direkte hjælper et indisk skrotfirma med at føre færger illegalt ud af landet. Færgen er med deres hjælp blevet ført ulovligt ud af Danmark under falske forudsætninger,« siger ingeniør fra Greenpeace Jacob Hartmann.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Korsør Kommune.

boc@bt.dk