Der plejer nærmest kun at være superlativer, når produktionsselskabet Third Ear udgiver en podcastserie.

Tidligere lytteoplevelser har høstet roser fra anmelderne, men denne gang ser det anderledes ud for i hvert fald én anmelder. 

De rosende ord udebliver i anmeldelse af den seneste Third Earpodcast 'Ruths Hus' fra Politikens anmelder Nils Thorsen.

Han mener ikke, at man lærer noget nyt af podcastserien, der fokuserer på Faderhusets historik, deres problemer med autonome unge i forbindelse med overtagelsen af Ungdomshuset og deres hoteleventyr på Bandholm-

Ifølge anmelderen sidder man som lytter tilbage med en masse spørgsmål, der aldrig bliver besvaret om den religiøse gruppes gøren og laden, der ellers bliver forsøgt belyst gennem podcasten.

Spørgsmål som blandt andet, hvad der fik interviewpersonen og tidligere medlem af frikirken Heidi til at træde ind i Faderhuset i første omgang. 

»De spørgsmål bliver ikke stillet, og derfor lærer vi ikke rigtig noget nyt, men får bare et dramaturgisk højspændt næsten ni timer langt karaktermord. Klædt ud som journalistik,« skriver Nils Thorsen blandt andet i sin anmeldelse og kvitterer med to ud af seks hjerter.

Podcasten Ruths Hus handler som sagt om frikirken Faderhuset, der for alvor blev kendt i Danmark, da de købte ungdomshuset på Jagtvej 69 i 2001 og rev det ned efter store demonstrationer i København i 2007. 

I 2010 solgte frikirken grunden igen.

Faderhuset eksisterer – ifølge dem selv – ikke længere, men flere medier har kunnet berette om, at frikirken stadig skulle leve i bedste velgående i Tjekkiet. Og det er også her, at podcastens vært Krister Moltzen forsøger at få Faderhusets leder Ruth Kristiansen i tale og gøre os klogere på frikirkens praksisser.

En opgave, som aldrig bliver løst, mener Nils Thorsen.

Til trods for den hårde dom i Politiken, er der dog ikke noget, der tyder på, at lytterne ikke er glade for podcasten.

For i skrivende stund er den populære podcast nemlig den tredjemest lyttede på Spotify og den næstmest lyttede på Apple Music. 

B.T. har forholdt kritikken fra anmelderen til Third Ears redaktion. De har ikke ønsket at kommentere anmeldelsen eller kritikken.