De Konservative går en hård valgkamp i møde og har mindst af alt brug for at skræmme de bedste kampagnefolk væk

Mens de konservative vælgere har ry for at være velstillede, så tåler partikassen i det 100 år gamle parti ikke endnu en vælgerlussing. En ubetalt regning til et reklamebureau kan skræmme kampagne-magere væk før valgkampen.

Om præcis et år fejrer Det Konservative Folkeparti sit 100 års jubilæum, men om der for alvor bliver noget at fejre, afhænger af det kommende folketingsvalg.

Vælgerlussingen fra folketingsvalget i 2011 svier stadig, fordi de offentlige støttekroner raslede ned i takt med stemmetallet. 18 mandater blev til otte, og ti millioner i støtte i 2011 blev halveret til fem millioner i 2013.

Det betyder, at der i dag er langt færre kroner at drive partiapparat for, og i et valgår, hvor der skal rejses millioner til kampagner, har partiet mindst af alt brug for en økonomisk og PR-mæssig møgsag som den, BT omtaler i dag.

Reklamebureauet Integral har stævnet partiet for en ubetalt regning på 1,7 million kroner for et stort relanceringsprojekt, og skal den betales, så skal der sælges ud af aktiverne. Det vurderer erhvervsadvokat Michael Egholm, som har gennemgået partiets regnskaber de seneste fem år for BT.

Partiet er god for 11,9 mio. kr. målt på egenkapitalen, men i rede penge ligger partiet kun inde med 941.554 kr.

»Partiet har en egenkapital på over 11 mio. kr., så der burde være penge nok til at betale regningen. Formuen består i det væsentlige af værdipapirer. Der er likvider på lidt under 1 mio. kr., så partiet ville få brug for at sælge nogle af sine værdipapirer, hvis man fik sat pistolen for panden,« siger Michael Egholm.

Hvis sagen ender i retten, og partiet dømmes til at betale hele beløbet, så svarer det cirka til, hvad man brugte på at få Bendt Bendtsen genvalgt til Europa-Parlamentet sidste år. Men værst af alt sender det et signal til hele reklamebranchen om, at De Konservative er et dårligt papir. Det kan skade partiets muligheder for at tiltrække de skarpeste hoveder i branchen, når man skal gennemføre kampagner i årene fremover.

I 2010 førte vælgerkrisen til, at partiet satte sit mangeårige domicil i Nyhavn i København til salg i håb om at frigøre 40 millioner ’fra mursten til at styrke organisationen’, som det hed. Prisen endte på 23,3 millioner, og i dag er 16,9 af millionerne sat i værdipapirer, som ikke er specificeret nærmere.

BT har fået de seneste fem års regnskaber gennemgået af en anden revisor, som også vurderer, at der er ’rigeligt midler’ til at betale regningen. Med det forbehold at regnskabet for 2014 ikke er offentliggjort.

»Årsrapporten er et øjebliksbillede pr. 31.12.2013, men der skal være gået meget galt i mellemtiden, hvis der ikke er 1,7 million til rådighed,« bemærker erhvervsadvokaten.