På onsdag fyrer Lady Gaga sit Monster Ball-show af i Herning. B.T. har taget forskud på glæden – i Chicago.

Negative tunger påstår, at Lady Gaga blot er en stor, tom og buldrende pop-tønde. Hvis det er tilfældet, så er den 24-årige newyorker i hvert fald en stor, tom, buldrende OG ekstremt underholdende pop-tønde.

Synger selv

I modsætning til både Britney Spears og tildels begge pigers forbillede, Madonna, synger Lady Gaga selv – det her er ikke nogen mimekoncert.

Og med sit fine band, seje klaverspil og overraskende stærke stemme kunne hun snildt bare fyre sine allerede utallige hit af – uden glitz og festfyld.

Men sådan spiller klaveret ikke hos den gode Gaga.

The Monster Ball er således en slags rockopera med kæmpe kulisser delt ind i noget, der ligner fire akter: Først en skummel gyde i New York City, så en undergrundsbane, videre til en fortryllet skov og til sidst noget, der ligner en blanding af en strip-klub og en kirke.

Med til de forskellige scenerier hører kostumeskift, der vil gøre alverdens drag- queens blågrønne af misundelse.

Hele tiden på

Ind imellem affyrer Gaga nogle monologer om at være sig selv og aldrig gå på kompromis.

Og med imponerende timing afbryder hun sig selv og får det hele til at lette med dét, vi alle sammen er kommet efter – de monsterfede popsange som Bad Romance, Just Dance og Speechless.

Og selvom det ekstravagante overflødighedshorn enkelte gange er lige på nippet til at kamme over, så sidder man efter godt to timer tilbage med en fornemmelse af for en gangs skyld at have fået noget for pengene.

The Monster Ball er selvfølgelig tilrettelagt ned til den allermindste detalje. Men Lady Gaga leverer varen med en entusiasme og en glød, så man skulle tro, at hver aften var den sidste.

hoeg@bt.dk