Som følge af en bombetrussel, blev omkring 530 gæster i badelandet Lalandia på Lolland torsdag kl ca 12 beordret til at forlade badelandet og gå udenfor. Mange af gæsterne heriblandt mange børn, var kun iført badetøj.

»Vi fik kun at vide, at der var tale om en øvelse. Og på den baggrund, synes jeg det lød helt vanvittigt at vi skulle gå ud i kulden kun i badetøj,« lyder det oprørt fra Susan, der er en gæsterne.

Her ca to en halv time senere har hun og de øvrige gæster som hun er bekendt med endnu ikke fået anden besked end, at der er tale om en øvelse.

»Derfor ringer jeg til BT for at få vide, hvad der er gang i, siger Susan.

Sydsjællands politi tweetede kl 13.40 følgende besked:

»Der er kl. 11.10 indgået anmeldelse til politiet om en bombetrussel mod feriecenter Lalandia«

Efterfølgende blev centret evakueret. Men altså uden at informere alle gæsterne om sagens potentielle alvor.

»Vi stod og frøs og fik så at vide, at vi kunne gå ind i et lille vaskeri. Der stod vi fem minutter, og så kom der kontramelding om, at vi godt kunne gå ind i centret igen og tage vores tøj på. Jeg spurgte om vi også kunne tage bad. Det måtte vi selv bestemme fik vi at vide,« forklarer Susan, hvis fulde navn er redaktionen bekendt. Hendes pointe er:
»For det første er der den mangelfulde kommunikation. Måske er det for ikke at skabe panik, men når der virkelig er tale om en bombetrussel, så virker det jo helt vanvittigt, at vi får lov at gå tilbage igen. Oven i købet er det så op til os selv at vurdere om vi vil tage et bad, og dermed blive længere tid inde i bygningen,« forklarer Susan.

Jan Harrit, der er administrerende direktør i Lalandia, siger:

» Hvis gæsten har fået at vide, at det kun er en øvelse, så er det en fejl. Medarbejderne har fået at vide, at de skulle bede gæsterne gå tilbage til deres huse, fordi politiet ville foretage et sikkerhedstjek. Hvis nogle af gæsterne ville spørge ind til, hvorfor; så har medarbejderne fået at vide, at de skulle forklare, at der var tale om en bombetrussel, der er sendt pr mail til myndighederne,« siger Jan Harrit, men tilføjer:

»Hvis det er en af de første gæster, der har fået beskeden, så kan det tænkes, at de pågældende medarbejdere ikke er blevet informeret ordentligt. Hvis det er tilfældet, beklager jeg det selvfølgeligt.«