Den har været imødeset med spænding, den nye Renault-motor. Og nu fortæller teamet selv om, hvor meget hurtigere raceren vil blive fremover.

Det sker, efter at kørerne Kevin Magnussen og Esteban Ocon har været begejstret over at stifte bekendtskab de nye hestekræfter i forbindelse med midtugens test på Circuit de Catalunya.

Motorsport.com har talt med Renaults tekniske chef, Bob Bell, der forsikrer, at man har styr på AL data fra de seneste par dage.

»Motoren ser ud til at levere, hvad den lovede på papiret, og vil ville også være blevet overraskede, hvis den ikke gjorde det. Alt tyder på, at motoropgraderingen gør, hvad vi troede den ville gøre,« siger Bob Bell.

BT har tidligt kunnet fortælle om motor-opgradering, mens BBC kunne følge op med specifikke tal på, hvor meget hurtigere den nye motor rent faktisk ville gøre raceren:

  • 0,45 sekund pr. omgang.
  • Omkring 30 hestekræfter.

Forelagt de tal på Circuit de Catalunya siger Bob Bell:

»Ja, vi håber på at se adskillige tiendedeles fremskridt med motoren. Og for at være helt ærlig: Det er ikke meget af en forbedring, hvis ikke den giver så meget;« siger Renault-chefen.

Kevin Magnussen har efter at have kørt med den onsdag givet udtryk for, at han gerne vil have den i raceren allerede til det kommende grandprix i Monacos i næste uge.

Oprindeligt skulle motoren først implementeres til det efterfølgende grandprix i Canada, og endnu er der ikke taget en beslutning om, hvorvidt opgraderingen bliver rykket frem.

Hos Renault er man forsigtig med at – ikke mindst baseret på erfaringer fra de senere år, hvor eksempelvis en sen 2015-opdatering fik hård kritik.

»Vi vil hellere være lidt længere om det og være helt sikker på, at det er, som vi tror,« siger Bob Bell.

Og med kun få dage til første træning i Monaco på torsdag i næste uge, skal mange ting klappe, inden den kan rulles ud i renault- og Red Bull-racerne.

»Det handler om andet end bare at møde op med en klump mekanik. Den hele skal kortlægges korrekt, for med disse V6-motorer er der en masse betingelser, der skal opfyldes,« siger Bob Bell og forklarer, at især gadebanen i Monaco stiller lidt andre krav til en motor end eksempelvis Circuit de Catalunya.