Det er en afklaret, men lettere frustreret Kevin Magnussen, BT møder i mørket i paddocken på Marina Bay-banen i Singapore.

Omkring os er Renault-teamet i gang med de sidste forberedelser til Singapores Grand Prix i weekenden, men det halter mere med forberedelserne til 2017-sæsonen: Mens alle andre seriøse Formel 1-team har mindst en kører på plads til den kommende sæson, er der stadig ikke sat navn på, hvem der skal køre de gule Renault-racere.

»Jeg havde jo håbet på, at der ville komme en afklaring her i Singapore, men nu hører jeg gennem medierne, at beslutningen er udskudt,« siger Kevin Magnussen.

»Jeg ved ikke, hvad der sker bag kulisserne, og det er frustrerende. Det ville være rigtig fint at have fremtiden på plads, for så kunne jeg slappe en smule mere af. Men sådan skal det åbenbart ikke være,« fortsætter han.

Situationen ligner en kedelig genudsendelse af efteråret 2014. Her kunne hans daværende team, McLaren, ikke bestemme sig for, om Kevin Magnussen eller Jenson Button skulle have pladsen ved siden af Fernando Alonso i 2015. En officiel udmelding blev udsat gang på gang, og først kort før jul fik blev det offentliggjort, at Alonso og Button fik de to sæder, mens Kevin Magnussen trods en imponerende debutsæson blev degraderet til reservekører.

»På en måde var det faktisk lettere dengang. Da var jeg jo sikker på, at jeg ville få pladsen – i hvert fald indtil de to sidste løb. Nu er det anderledes, men selvom min fremtid står på spil, føler jeg mig egentlig ret afslappet. Jeg er blevet ældre og mere moden…,« siger Kevin Magnussen.

I paddocken i Singapore snakkes der om, at der er uro på de indre linjer i Renault-organisationen. ’Magtkamp’ er et af de ord der bruges om forholdet mellem de to teamchefer Frederic Vasseur og Cyril Abiteboul, og Kevin Magnussen kommenterer situationen således: »Jeg ved ikke rigtig, hvem der skal tage beslutningen om 2017-kørerne.«

Frederic Vasseur anses fra mange sider som ’Kevins mand’ – hvis det i sidste ende er ham der skal tage beslutningen, er der stor sandsynlighed for, at danskeren fortsætter i teamet. Men Vasseur har flere gange også udtalt, at Renault søger efter en ’ledertype’, der kan gøre teamet til titel-kandidat i løbet af tre-fire år. Vasseurs udtalelser kan tolkes som om, han ikke tiltror Kevin Magnussen de efterspurgte lederevner, men Kevin Magnussen siger:

»Jeg har direkte spurgt Frederic, om han mener, jeg ikke har de lederevner, og han svarede: ’Jeg har ikke noget at klage over’,« fortæller Kevin Magnussen.

Da Kevin Magnussen i januar skrev kontrakt med Renault inkluderede den en option for 2017. Denne option udløber 1. oktober, men ifølge Kevin Magnussen ændrer det ikke situationen væsentligt.

»Jeg tror ikke umiddelbart, der vil ske noget afgørende, når optionen udløber. Men selvfølgelig - hvis jeg til den tid har et bedre tilbud fra et andet team, kan jeg bare skrive under.«

Bortset fra Renault er der stadig teams med ledige Formel 1-sæder for 2017. I modsætning til 2014, hvor en ’Plan B’ aldrig blev sat i søen, er der nu kontakt til alle potentielle 2017-arbejdsgivere, og Kevin Magnussens loyale sponsor Anders Holck Povlsen ventes til Singapore lørdag. Det er tredje løb i træk, Bestseller-ejeren er på plads i paddocken, og det understreger, at der er følere ude hos andre teams.

»Men lige nu kan jeg ikke gøre så meget andet end det, jeg har hele tiden har gjort – yde mit bedste,« siger Kevin Magnussen.

»Men det er klart, at der gerne snart må ske noget. Det var nok sagt i sjov, men Vasseur er citeret for at sige, at man i princippet kan vente med at udnævne kørerne til en uge før den første vintertest engang i februar. Det er i princippet rigtigt, men så bliver det bare ikke mig, de annoncerer. Så længe vil jeg under ingen omstændigheder vente. Jeg er racerkører, og jeg skal leve af at køre race!«