KØB PLUS!

Nu undskylder Danske Bank: Vi skulle have sagt stop

Flere måneders kritik og kundeflugt får nu topchef for Danske Bank, Eivind Kolding, til at undskylde over for de mange danskere, der stadig døjer med de svære konsekvenser af den globale finanskrise.

Det sker i en kronik i torsdagens udgave af Politiken.

- Undskyldningen er blandt andet for, at vi var en del af det system, som kom op i for høj fart inden finanskrisen. Vi skulle have stoppet tidligere; vi skulle have stoppet vores vækst, stoppet noget udlån og nogle produkter, siger Eivind Kolding til avisen.

De fester - du betaler: Bankbossernes vilde lønsedler

Fire år senere: Her er Stein Baggers ofre i dag

Kunderne flygter i øjeblikket fra Danske Bank, og alene mellem april og september i år har Danmarks største bank ifølge egne oplysninger mistet 10.000 kunder. I de seneste måneder har kritikken også haglet ned over banken efter den som en del af nye strategi ‘New Standards’ havde pyntet sin kampagne med billeder af bevægelsen Occupy Wall Street. Den amerikanske bevægelse, som i flere måneder besatte Wall Street i New York, opstod netop som en protest mod finanskrisen og finanssektoren.

Billederne blev sidenhen fjernet, og nu erkender direktøren for Danmarks største bank sit medansvar for finanskrisen.

Afstemning

Strategien har været for aggressiv, og medarbejderne er endt med at have solgt produkter, som ingen helt forstod, til de intetanende kunder, lyder det.

- Under den lange optur i årene op til krisen, hvor det hele gik stærkt, blev de fleste danske banker også fartblinde. Det gjaldt også Danske Bank, skriver Eivind Kolding i sin kronik.

Fjerner 'Occupy'-demonstrant: Danske Bank på reklame-retræte

Så billigt slap Danske Bank i skat

En række eksperter har de sidste år kritiseret banken for indtil nu ikke at ville erkende bankens rolle i krisen, og Eivind Kolding går da også et skridt længere end sin forgænger Peter Straarup, der i 2009 forsvarede bankens kurs. Men den nuværende direktør er altså ikke bange for et mindre knæfald for at beholde og måske endda skaffe nye kunder til butikken.

- I vores ambition om at indfri markedets og investorernes forventninger om vækst og skaffe kortsigtede gevinster til os selv og vores kunder mistede vi i et vist omfang fokus på de langsigtede værdier. Det indrømmer og beklager vi, skriver Eivind Kolding.

Er du tilfreds med undskyldningen fra Danske Bank?

Deltag i debatten under artiklen