Overvejer du at købe en pose McNuggets eller en McChicken til din fredag aften, vil du nu få det i en helt ny udgave.

Fra den 7. oktober vil McDonald's begynde at bruge kylling, der er 100 procent dansk. Sådan lyder det fra restaurant-kæden i en pressemeddelelse. Ændringen omfatter alt på menuen, der indeholder kylling, hvad enten du bestiller en Chicken Salsa Cheese-burger, en boks nuggets eller hotwings.

McDonald's har indgået en aftale med Danpo, en dansk fjerkræsvirksomhed, hvor kyllingerne bor i huse og kan gå frit rundt. McDonald's og Danpo har samarbejdet i 16 år, men den nye aftale gør, at Danpo som de eneste fremover kommer til at levere kylling til de danske McDonald's-restauranter.

McDonald's begrunder blandt andet det nye tiltag med, at en undersøgelse fra Landbrug og Fødevarer viser, at vi i Danmark går op i, hvorvidt de kyllinger vi får serveret og spiser er danske.

»Derfor, og fordi kyllingeprodukterne på vores menu er meget efterspurgte, var det naturligt for os at arbejde mod en løsning, hvor vores indkøb af kylling blev helt dansk. Som en dansk virksomhed er det vigtigt for os at lytte til danskerne og imødekomme deres ønsker,« lyder det fra den kommercielle direktør for McDonald's Danmark, Mads Friis, i pressemeddelelsen.

Og det er ikke første gang, at McDonald's ændrer på nogle af madopskrifterne. For en måned siden kom det frem, at der var blevet ændret i opskriften på de populære 'chili cheese tops' - små panerede ostekugler med jalapenosstykker i.

Flere kunder bemærkede ifølge det svenske medie Nyheter 24, at smagen havde ændret sig. Restauranterne i Sverige har samme hollandske leverandør som de danske, og den svenske pressechef Alexandra Hempel Svenonius har fortalt, at det er helt korrekt, at chili cheese tops har ændret smag:

»Vi har fået ny opskrift. Paneringen er sprødere, de har fået mere ostesmag og er blevet lidt stærkere,« lød det.

Den første McDonald's restaurant i Danmark åbnede for 35 år siden i 1981. Der er i alt 89 restauranter landet over i dag.