Boligselskabet Scandia Housing, der i går meddelte, at det er 'under rekonstruktion', efterlader sig hundredvis af ejere og lejere, der har store beløb til gode

Internetsiden Trustpilot.dk flyder over med vrede indlæg rettet mod Scandia Housing siden selskabet kom med meddelelsen om rekonstruktion.

Scandia Housing lever af at leje privates boliger ud. Det har fungeret på den måde, at boligejeren, der typisk ikke kan få solgt huset eller har job i udlandet, mod et gebyr har overladt det til Scandia Housing at udleje huset og administrere indbetalingerne fra lejerne.

Lejerne har til gengæld måtte lægge flere måneders indskud i depositum. Penge som opbevares af Scandia Housing. Men nu er selskabet lukket og ejeren forsvundet.

De mange rasende indlæg på Trustpilot.dk vidner om store problemer for ejere og lejere med at få sine penge til tiden fra Scandia Housing.

I går valgte virksomheden at lægge følgende besked ud på nettet:

"Alle kunder, leverandører og samarbejdspartnere vil blive underrettet om resultatet hurtigst muligt," står der på Scandia Housings hjemmeside.



BT har talt med flere vrede lejere og ejere. Familien Kay har ca. 200.000 kroner til gode hos virksomheden
- Vi har ca 200.000 kroner ude at svømme, fordi vi er både lejer og udlejer. Vi har et hus i Århus, som vi har lejet ud gennem firmaet og har selv lejet et andet hus i Hellerup, hvor vi arbejder lige nu. Det er frygteligt mange penge - og nu har vi taget kontakt til en advokat for at se, hvor mange af pengene vi kan redde ud, siger Helle Kay.

- Især det sidste har det været et stort rod med alt i det firma. Halvdelen af gangene er betalt til tiden. Vi har en bunke af klager mod firmaet, der er så stor at du ikke kan forestille dig det. Hver gang fik vi flinke svar tilbage og direktøren lovede os guld og grønnne skove, men det har været op ad bakke hele vejen, siger Helle Kay, der sammen med sin familie bor i et hus, som hun har lejet gennem Scandia Housing i Hellerup.



- Vores lejere i Århus har været meget utilfredse med den manglende service fra firmaet. Det er vi rigtig kede af!, siger Helle Kay til BT.

Martin Rahbek er en anden af de personer, der har haft problemer med Scandia housing. Han rejste til Malaysia for at arbejde i nov. 2011 og overlod i den forbindelse udlejningen af sin ejerlejlighed på Christianshavn til Scandia Housing. Og det gik da også godt - det første halvandet år. Scandia Housing fandt lynhurtigt en udlejer til Martin Rahbeks Lejlighed. Og da lejeren kort efter fraflyttede, fandt firmaet igen en ny lejer.

Men i slutningen af 2012 begyndte det pludselig at gå galt. Omkring 1. november 2012 fik Martin Rahbek ikke længere de faste indbetalinger for december månedes husleje.

‘De holdt bare op med at udbetale, og når jeg henvendte mig til dem, så fik jeg bare en masse undskyldninger om tastefejl, fortæller Martin Rahbek fra Malaysia, hvor han fortsat befinder sig.

Han kom i kontakt med firmaets direktør Peter Høyer, og først da han begyndte at true med advokat, så han sine penge.

- De skyldte mig knap 20.000 i husleje, men jeg har lige fået alle mine penge, fortæller Martin Rahbek, der nu har bedt sin lejer om ikke længere at betale penge til Scandia Housing, men i stedet betale pengene direkte til Martin Rahbek selv.

BT har forgæves forsøgt at komme i kontakt med Scandia Housings direktør Peter Høyer,

En ansat fra Scandia Housing afviser overfor BTs udsendte, der er mødt op ved Scandia Housings kontor  på den adresse på Indiakaj i København, at firmaet er ved at gå konkurs.

- Der er ikke noget om snakken. Der har været en masse fejlcitater i avisen, lyder det fra den unavngivne medarbejderen, inden han sætter sig ind i sin bil og kører fra stedet. 

Er du en utilfreds ejer, lejer eller ansat hos Scandia Housing, så vil BT gerne tale med dig. Kontakt Silla Bakalus på mail: silb@bt.dk