Verden over følger danskere med i askeskyen. Fra fjerne destinationer som Thailand, Grønland og Venezuela følger de nøje med i, om de kan komme hjem til Danmark som oprindeligt planlagt. Her er deres beretninger, som de har sendt ind til bt.dk

Hej bt! Mit navn er Mirjam, er 20 år og har rejst rundt i thailand i ca en måned. Sidder i bangkok og frygter at blive fanget af askeskyen, håber og beder til at jeg kan komme med min planlagte afgang torsdag d.26 kl 01.20 med thai airways. Skulle gerne nå hjem og til bryllup hos min dejlige kusine på lørdag, men nu må vi se. Det ville heller ikke være første gang at en askesky stopper mig.

Sidste år skulle jeg have været på et skoleudvekslingsophold i spanien men kom aldrig afsted pga askeskyen. Det er lidt svært at følge med i udviklingen herude, men mine forældre er søde til at sende opdateringer på mail og facebook. Kryds fingre for at jeg når hjem til bryllup:) Hilsen Mirjam 2.

Mig og min ven, er på gran canaria.. vi frygter vi ikke kan komme hjem.. Vi har været væk i 2 uger og længes efter hjem.. så vi følger med i hvert opdatering, da vi længtes efter at komme hjem.. Min ven Tim som er med, arbejder i KØbenhavn lufthavn så dette komme til at berører ham MEGET jobmæssigt, hvis askeskyen stopper trafikken.. Med venlig hilsen Mica Fredensborg 3.

Jeg sidder i Hong Kong og er spændt på om mit fly hjem torsdag aften afgår Med venlig hilsen Henrik Rasmussen
4. Jeg har netop nydt en ferie på en måned i Venezuela, og sidder nu på et hotel i caracas. Jeg skal efter planen flyve til Frankfurt kl.17.15 venezuelansk tid og så fra Frankfurt til billund onsdag ved middagstid, europæisk tid. Jeg har kun rent tilfældigt hørt om askeskyen men kan altså nu forstå at jeg risikerer at strande det ene eller andet sted. Mvh. Tobias
5. Hej, Vi var en tur forbi askeskyen igår da vi skulle flyve fra København til Keflavik og så videre til New York. Da vi tog i lufthavnen 12.30 igår var vi ikke sikre på at vi ville komme afsted med vores fly 14.40.  Vi fik ikke meget Info fra vores flyselskab, men kl 14 fik vi lov at tjekke ind og kl 18.45 lettede vi mod Island.

Jeg havde håbet på at se askeskyen men der var meget overskyet, måske pga aske. Keflavik lufthavn var fyldt med folk der ikke har kunne komme afsted, men som snart skulle flyve  Vi fik hurtigt skiftet fly og startede turen til New York, dog blev flytiden 2 timer ekstra pga omlagt rute. Vi ankom til New York kun 4,5 time forsinket, så lettede over at askeskyen ikke blev et større problem.

Vh Mette Ringsmose

6. Jeg er 'en af de fangede', een af ofrene af den islandske askesky. Jeg er dansker, men bor på Grønland. Jeg skulle have været rejst hjem til Nuuk i mandags, hvor mine 2 små piger og kæreste bor. Jeg er nu "væk" fra dem på 13.døgn. Samtidigt venter en spændende arbejdsuge på Nuuk Internationale Friskole, hvor jeg arbejder som lærer. Vi skulle starte vores emneuge, GØR MAJ SUND, op idag, hvorfor det synes endnu mere stressende og irriterende at sidde og kukke her i DK. Jeg vil bare gerne hjem til min familie og mit arbejde. Hvor længe dette mareridt varer ved, vides jo ikke, så det er med at få det bedste ud af de ekstra dage. Igår kørte min veninde  og jeg fra København til Kruså og handlede i POETZSCH. Det havde jeg ski' ikke gjort, hvis jeg stadig boede i Dk/Aalborg. Tiden stod stille...som i de sene og gode gamle 80'ere. En dejlig oplevelse også at køre gennem et smukt og grønt Danmark. I Grønland har vi boet 1 år og er vant til fjeld, klipper, isskosser på et isblåt hav og - grader. I søndags sneede der. Så jeg nyder oplevelsen af at være her i landet igen. Jeg må jo få det bedste ud af det, så længe askeskyen holder os fanget! Med venlig hilsen anne krogstrup