På trods af madplaner, indkøbslister og uendelige muligheder for at få bragt dagligvarerne hele vejen til hoveddøren bruger danskerne voldsomt lang tid i supermarkedet i løbet af et år.  

Forbrugerøkonom Ann Lehmann Ericksen kommer med sine råd til, hvordan man bruger mindre tid i supermarkedet. 

Helt konkrent handler halvdelen ind tre eller flere gange om ugen, viser en ny undersøgelse som analyseinstituttet YouGov har lavet for Sydbank. 

Undersøgelsen kortlægger ikke endeligt, hvor meget tid de mange indkøbsture ender med at koste. 

Men hvis bilen skal startes, børnene skal med, varerne skal findes og pakkes ned, måske skal der også købes ind et andet sted, vurderer Ann Lehmann Erichsen, at det nemt kan vare halvanden time. Og hvis man gør det tre gange om ugen, løber det hurtigt op i 260 timer om året. 

Det er altså i alt 11 døgn om året stopfyldt med supermarkedskøer og spottilbud. 

24-årige Magnus Nielsen er studerende, og en af dem, der ikke holder sig til bare en enkelt tur i supermarkedet om ugen. 

»Hold da op,« siger Magnus Nielsen, da han hører om den opsigtvækkende undersøgelse.
»Hold da op,« siger Magnus Nielsen, da han hører om den opsigtvækkende undersøgelse. Foto: Thomas Nørmark Krog
Vis mere

»Jeg vil sige, jeg handler i supermarked mandag, torsdag og så i weekenden. Tre gange om ugen tror jeg, at jeg handler,« siger han og tilføjer:

»Jeg føler altid, det er en ting, man skal have overstået.« 

Så hvad kan man gøre ved det her? 

Kigger man på Instagram, hvor diverse influencere taler om madplaner som et slags guldæg, der kan løse alle problemerne med et snuptag, virker det nemt.

»Jeg sidder her med en pjece, som er blevet lavet i 2002. Den er fuld af gode råd, som at man skal handle ind en gang om ugen og undgå impulskøb. Problemet er bare, at vi jo ikke kan lade være,« siger Ann Lehmann Erichsen og fortsætter: 

»Men det kræver overskud, og det er ikke alle, der efter en lang arbejdsdag har nok af det til at planlægge fremad,« siger hun.

Selv benytter Ann Lehmann Erichsen sig af muligheden for at få leveret dagligvarer til sit hjem. 

»På den måde sparer jeg tid, som jeg kan bruge på andre ting,« fortæller hun. 

Ann Lehmann Erichsen er forbrugerøkonom hos Sydbank.
Ann Lehmann Erichsen er forbrugerøkonom hos Sydbank. Foto: Niels Ahlmann Olesen
Vis mere

Og hun vil anbefale danskerne at gøre det samme. 

»Min anke er, at hvis man bruger så meget af sin tid på at fokusere på den relativt lille del af sine penge, der går til mad, så går den tid jo fra de andre store poster,« siger hun og fortsætter: 

»Man bliver god til det man bruger tid på. Så hvis man bare bliver rigtig god til indkøb, kan man glemme boliglån, pension og forsikringer, som vi jo bruger flere penge på.« 

Har du lyttet til B.T.s podcast Spar Kassen?

I det seneste afsnit kan du høre chefstrateg hos Sterna Capital Partners Mikael Olai Milhøi forklare om sine - måske overraskende - forventninger til renteudviklingen i Den Europæiske Centralbank.

Det sker 22 minutter inde i afsnittet - lyt på Spotify, i Apple Podcast eller ved at trykke play herunder.