Når pommes frites, kyllingestykker og blæksprutteringe er færdige med at syde i den, er anvendelsesmulighederne for fritureolie ikke slut. Det fedtede stads bliver brugt som brændstof i dieselbiler og i oliefyr, og det er ulovligt, skriver metroXpress.

I takt med at oliepriserne er steget, har nogle opdaget den ulovlige fidus. Det er Bent Iversen fra B.I. Miljø godt træt af.

Han er en af de godkendte indsamlere, der bortskaffer olien på forsvarlig vis.

- Enten bliver fritureolien stjålet, når den står ude bagved efter restauranternes lukketid. Det opdager vi, når restauranterne ringer og spørger, hvorfor vi ikke har stillet tomme dunke efter at have fjernet de fulde. Eller også - og det er det største problem - laver restauranterne aftaler med private, der kommer ind fra gaden og spørger, om de kan købe gammel fritureolie, siger Bent Iversen.

Brugt fritureolie fra grillbarer, restauranter og caféer må ellers hverken gives eller sælges til private. Det skal hentes af godkendte indsamlere som B.I. Miljø - eller køres på et genanvendelsesanlæg, hvor mængden indberettes. Hans firma henter brugt fritureolie hos 5.500 kunder over hele landet, og ifølge direktøren opdager medarbejderne cirka en gang om ugen, at brugt fritureolie er forsvundet.

I forskellige fora på internettet er der både købere og sælgere af store mængder brugt fritureolie, ligesom der er gode råd om, hvordan det kan bruges.

- Der er et marked for at købe og sælge det. Især om sommeren, hvor temperaturen gør, at man kan putte det i bilen, uden at det bliver for tykt, fortæller en af mellemmændene til metroXpress.

Men ryger det i dieselbilens tank eller oliefyret derhjemme, har det konsekvenser for statskassen, der går glip af afgifter.

Miljøet er det også skidt for, forklarer specialkonsulent Christian Lange Fogh i Miljøstyrelsen.

BNB