Først forsøgte Copenhagen Pride sig med en undskyldning. Det var ikke nok. I sidste uge trak Pridens forperson sig så fra sin post.

Men lige lidt hjælper det. Nedturen fortsætter nemlig for Copenhagen Pride.

»Det er sindssygt slemt. Det er en kæmpe krise, de står i,« vurderer Henrik Kragelund, der er kommunikationsrådgiver og indehaver af firmaet Shitstormdoktor.

Copenhagen Pride er kommet i voldsomt stormvejr efter en udmelding om Israel/Palæstina-konflikten.

Siden har den ene sponsor efter den anden trukket deres støtte til organisationen. Alene torsdag har seks sponsorer, herunder Volkswagen og Ørsted, trukket deres støtte.

Nedturen startede i februar, da Copenhagen Pride efter internt pres offentliggjorde en pressemeddelelse, hvor organisationen ikke blot erklærede deres støtte til den palæstinensiske sag. 

Nej, organisationen ville forhøre sig hos sine sponsorer for at finde ud af deres 'engagement, investeringer og tilstedeværelse' i Israel og Gaza. 

»De svar, vi får, danner grundlag for vores vurdering af, om vi indgår i et partnerskab eller ej,« lød det dengang fra daværende forperson Lars Henriksen.

Udmeldingen blev mødt med hård kritik, og nogle uger senere undskyldte Copenhagen Pride så.

Men alligevel fortsætter sponsorflugten altså.

Ifølge Henrik Kragelund er der tale om et sjældent fald fra tinderne.

»Pride havde næsten kongestatus i Danmark. Det var så urørligt, og alle ville gerne være med til festen. Der skal virkelig, virkelig meget til, før at en organisation, der rangerer så højt i folks bevidsthed, ryger ned,« siger han til B.T. og tilføjer:

Ifølge ham er roden til det stormvejr, som Copenhagen Pride befinder sig i, at organisationen har bevæget sig udenfor det område - LGBT-rettigheder - som den egentlig er sat i verden for at beskæftige sig med.

»Grundlæggende har Copenhagen Pride bevæget sig ud i et felt, som simpelthen ligger udenfor deres område. Når Priden pludselig går ind og støtter den ene part i en igangværende krig, er det klart, at mange virksomheder ikke kan gabe over det,« siger Henrik Kragelund.

For mange af Pridens sponsorer kan det være skadeligt for forretningen at blande sig i geopolitiske konflikter som Israel/Palæstina-konflikten, vurderer Henrik Kragelund.

»Jeg har svært ved at forstå, at Copenhagen Pride ikke har kunnet gennemskue det,« siger han.

Problemet for Priden er nu, at stormvejret kan have nået et 'tipping point', hvor stadig flere sponsorer vender organisationen ryggen, lyder det fra Henrik Kragelund.

Adspurgt, hvad han ville rådgive Copenhagen Pride til, hvis de var kunde i hans forretning, svarer Kragelund:

»Det var i hvert fald rigtig godt, at forpersonen gik af. Derudover er det vigtigt, at de skalerer ned og kommer tilbage til deres udgangspunkt: LGBT-rettigheder og diversitet. Det skal de bare blive ved med at kommunikere. Og så skal de sandsynligvis også tage nogle opgør internt, for der er jo nok nogle internt, der er ærgerlige over, at de ikke har holdt fast i deres propalæstinensiske linje.«

»Men de har med en sag at gøre, som aldrig nogensinde dør. Det er deres held. Det er ikke et eller andet produkt, de sælger, som muligvis går af mode. På den måde kan de også tillade sig at bruge rigtig lang tid på at genrejse organisationen. Tiden er jo den bedste ven i den her slags sager, og den burde de alt andet lige have masser af,« tilføjer Henrik Kragelund.

Copenhagen Pride har eksisteret siden 1996. Organisationen, der arbejder for LGBT-rettigheder, er mest kendt for at arrangere en stor, årlige parade med titusindvis af deltagere.