Bed i forskrækkelse: Nu skal Thor aflives

Den syvårige schæferhund Thor fra Nordsjælland skal aflives onsdag. Han nappede en lille hund i forskrækkelse, og da biddet efterfølgende gik ind under kategorien ’skambid’, skal Thor betale med sit liv.

Den skæbnesvangre episode fandt sted i starten af september 2012, da Thor og hans 63-årige ejer Jette var ude for at gå deres faste rute. På vej hjem hoppede en lille hund pludselig frem fra under en container, og i forskrækkelse markerede Thor hunden med sine tænder. Begge hundeejere var rystede og udvekslede oplysninger, selvom den lille hund så ud til at have det fint.

Det havde den dog ikke dagen efter. Den måtte en tur til lægen med stærke smerter og bylder, hvor der måtte isættes dræn, og hunden måtte sys. Hundens ejer anmeldte resolut Jette og Thor til Nordsjællands Politi.

Anmeldelsen resulterede i første omgang i en bøde, som Jette betalte for at få sagen afsluttet. Men den 12. november får hun pludselig besøg af tre betjente, der er kommet for at hente Thor. ’Han skal aflives’, fortæller de, fordi dyrelægens rapport fastslog, at Thors forseelse gik ind under straffelovens definition på et ’skambid’.

En rystet Jette tager kontakt til organisationen ’Fair Dog’, der straks forsøger at få afgørelsen ændret.

- Vi mener jo først og fremmest, at Jette som borger har en berettiget forventning om, at sagen er afsluttet, da hun betaler bøden. Men afgørelsen om aflivning er en administrativ afgørelse, og har derfor ikke noget med det strafferetslige (bøden, red.) at gøre. Derfor kan politiet vende tilbage til sagen og komme med en afgørelse om aflivning. Den afgørelse træffes af politiet og tager udelukkende udgangspunkt i dyrelægens rapport, siger Xenia Zingenberg, jurist ved Fair Dog, til bt.dk.

Men det er ikke et reelt grundlag at vurdere den slags sager på, mener Fair Dog. For ud fra den nuværende lovgivning er definitionen på et skambid, at ’der er bidt hul’ på den anden hund. Om det er et hul på én eller ti centimeter gør ingen forskel, ligesom årsagen til biddet er underordnet.

- Det bør da tages med i betragtning, om hunden handler naturligt i situationen. Man tillægger for ofte hunde menneskelige egenskaber, når man siger, at den bør holde hovedet koldt. Man bør have en hundesagkyndig ind over, der kender til hundeadfærd, og som kan vurdere, om der rent faktisk er tale om en farlig hund, når man tager beslutninger i de her sager. Det er jo helt ude af proportioner, at den her sag nu handler om skambid og aflivning, siger Xenia Zingenberg til bt.dk.

Sagen om Thor og Jette har fået sit eget liv på Facebook, hvor hundredvis af brugere har givet udtryk for deres vrede over situationen. Vreden og Fair Dogs forsøg på at redde Thor har dog været forgæves.

Rigspolitiet har valgt at stadfæste Nordsjællands Politis afgørelse om aflivning - og afvise Fair Dogs appel. Derfor bliver Thor onsdag hentet fra den kennel, han har været anbragt på, siden han blev fjernet fra Jette, og aflivet.

Fair Dog oplyser, at Jette ikke ønsker kontakt til medier, da hun er for medtaget af situationen. Det har ikke været muligt for BT at få en kommentar fra Nordsjællands Politi.

Hvad mener du? Er det helt fint, at Thor aflives, når den har bidt - eller skal der tages hensyn til situationen, hvor der blev bidt? Deltag i debatten herunder.

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

For dum

Skrevet af Bente Andersen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:38

Ejeren af den den lille tæppetisser har forhåbentlig dårlig smag i munden, over at have meldt dette til politiet. Det lader til at det er den lille der kommer uanmeldt ud under en container. Hvad bliver det næste, har selv en lille tæppetisser der er blevet bidt af en labrador med store huller i begge sider dræn/syning i begge. Labradoren lever stadig, så selvfølgelig skal Thor ikke aflives. Hvor fa'en er vi på vej hen.

Forkert at aflive thor

Skrevet af Tanja, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:37

Jeg blev da noget foraget over at ha læst den artikel..det er da klart thor bider fra sig da den blev forstrækket..ku forstå hvis han skambed den ..meen ligefram lade den aflive syntes jeg godt nok er lige grov nok..

NEJ NEJ NEJ

Skrevet af KB, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:34

Skal vi ikke bere gen- manipulere alle dyr, så vi får hunde, der er uden nogen former for naturlige træk og instinkter??!!
Historien melder desuden intet om ejernerne til den lille hund...
De har vel så fået en bøde for ikke at have deres hund i snor!!!!??
Hvad skal politiet blandes ind i det for.
Skal jeg aflives, hvis jeg er anstinktivt forsvarer mig for en røver, som overrasker mig Kom nu ind i kampen DK.

Laila

Skrevet af Laila Knudsen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:32

Fuldstændig tåbeligt, man skal da også have sin hund i snor, så kommer man ikke ud for sådan noget, det var nærmest den anden hundeejer der skulle have en bøde for at have sin hund løs, de skulle heller redde nogen af alle de andre dyr der bliver mishandlet, bl.a fra kenneler m.m

Laila

Skrevet af Laila Knudsen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:32

Fuldstændig tåbeligt, man skal da også have sin hund i snor, så kommer man ikke ud for sådan noget, det var nærmest den anden hundeejer der skulle have en bøde for at have sin hund løs, de skulle heller redde nogen af alle de andre dyr der bliver mishandlet, bl.a fra kenneler m.m

Forkert beslutning at aflive Thor.

Skrevet af Vera, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:31

Jeg merner bestemt ikke Thor skal aflives der er jo ikke nogen tvilvl om at han bliver bange,da den lille hund dukker op. og derfor reagere han som han gør,jeg mener det er fuldstændigt meningsløs han skal aflives. Jeg føler med hans ejer,og man skal jo også tænke på at den lille hund ikke er i snor eller under opsyn.Så det er en fuldstændigt sindsyg beslutning der er blevet taget i den sag.

??

Skrevet af laila, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:28

var de i snor eller ej, hvis de var i snor kan en hun ikke løbe væk bliver de bange ,så ville de nok marker.

var de ikke i snor vil jeg mene det er begge ejer´s skyld og ingen skulle dø af deres fejl.

var den lille fri og den store i snor er det ejeren selv, af den lille hunden der skal tage ansvaret. og om vent.

det er nok det jeg ville mene om den sag

Thor skal da ikke aflives

Skrevet af G. Sørensen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:23

Hvis politiet ud fra nuværende lov er nødt til at kræve en hund aflivet i et sådant tilfælde, må politikerne hurtigst muligt se at få loven lavet om.
Det er helt grotesk, hvis Thor bliver aflivet. Thor reagerer bare helt naturligt overfor en hund, som ejeren ikke har styr på.

Nej, Thor skal ikke aflives, det er helt urimmeligt

Skrevet af Kenn Mathiesen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:23

Politiet er ikke rigtigt kloge. Thor skal ikke aflives, den reagerer som
enhver hund ville gøre i den situation. Thor er ikke aggresiv bare fordi
den reagerer som en hund. Jette og Fair Dog bør kæmpe videre for
Thors liv.
Politiet har det med at puste sig op i de her sager, og så er de små
lam, når de står over for kriminelle menesker.

Forkert beslutning.

Skrevet af jrgg, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:16

Det må være en forkert beslutning med at aflive Thor. Når den bliver forskrækket af en lille tæppetisser, som pludselig dukker uventet op bag en Container. Øhm hvad med ejeren af denne lille hund, var den i snor? Hvis ikke burde det være ejeren af tæppetiseren der burde straffes. Hvad ville man selv gøre hvis man bliver forskrækket?. Latterlig beslutning så det er en ommer.

latterlig lov

Skrevet af johnny møller, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:06

Nej nu må potten revne. Hvad i alverden sker der i dette efenhånden tåbelige land. En sund og rask hund skal aflives fordi en anden hundeejer ikke har sin hund i snor. Denne ulykkelige sag viser med al tydelighed at det er noget myndighederne kan håndtere, den er ikke svær politiets jurister har i deres uendelige uvidenhed bedømt hunde som en skambider og farlig.
Må jeg opfordre til at disse juridiske "eksperter" tager sig af andre og vigtigere ting.
mvh.
Møller

Hunde aflivning.

Skrevet af Fam Madsen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:03

Selvfølgelig skal hunden ikke aflives, da det er en naturlig forsvarsreaktion fra hundens side, iså fald er der en hel del politihunde der skal aflives her og nu, men selvfølgelig skal de ikke det, det her er en magtdemonstation fra politiets side. Undersøg hvilken forbindelse omtalte politi har til damen med den lille hund, så har i måske forklaringen.

Hunde aflivning.

Skrevet af Fam Madsen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:03

Selvfølgelig skal hunden ikke aflives, da det er en naturlig forsvarsreaktion fra hundens side, iså fald er der en hel del politihunde der skal aflives her og nu, men selvfølgelig skal de ikke det, det her er en magtdemonstation fra politiets side. Undersøg hvilken forbindelse omtalte politi har til damen med den lille hund, så har i måske forklaringen.

THOR LET LIVE!

Skrevet af Nickel, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:01

HELLO!

Jeg og min familie er fra Tyskland og er på facebook bliver klar hvad de skal gøre med Thor.

fordi vi selv har en hyrde hund tilhører familien for os, jeg har lyst til efter jette føles.

Jeg finder det trist, at et land, at politiet blot dræbe man kan beslutte at udføre hund eller bare fordi det kun har refleksivt, fra frygt eller for at beskytte sin elskerinde bidt i en frygtindgydende situation.

barnemordersken, barn voldtægtsmand eller kriminalitet generelt langt fra at blive straffet mindre.

HVORDAN kan det være??

Jeg håber, at Andragendet hele verden i skiløb er til Thor for at gemme og DE mange e-mails til ministeren og den lette kæde og hovedsageligt SENSE alle en god END hus, og THOR med sin elskerinde ALT være og gøre! !

Fam.Nickel
----------------------------------------------------------------------------------

HELLO!

I and my family are from Germany and are on facebook become aware what to do with Thor.

because we ourselves have one shepherd dog belonging to the family for us, I feel like after jette feels.

I find it sad that a country that the police simply killing one may decide to carry out dog or just because this has reflexively, from fear or for the protection of his mistress bitten in a terrifying situation.

child killer, child rapist or crime in general far from being punished less.

HOW CAN THIS BE???

I HOPE THAT THE PETITION THE WORLD WIDE IN SKIING IS TO THOR TO SAVE AND THE MANY EMAILS TO THE MINISTER AND THE LIGHT CHAIN ​​and mainly the SENSE ALL A GOOD END HOUSE, AND THOR with his mistress ALT BE AND DO!! !

Fam.Nickel

Nej til aflivning

Skrevet af Birthe Mikkelsen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:01

Det er ikke rimeligt at den stakkels hund skal aflives på dette grundlag. Sagen var en anden hvis den selv var gået til angreb på en forbigående hund/barn. Hvis det ellers er en rolig og dresseret hund skal den ikke aflives.

Nej til aflivning

Skrevet af Birthe Mikkelsen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:01

Det er ikke rimeligt at den stakkels hund skal aflives på dette grundlag. Sagen var en anden hvis den selv var gået til angreb på en forbigående hund/barn. Hvis det ellers er en rolig og dresseret hund skal den ikke aflives.

Nej til aflivning

Skrevet af Jette Henriksen, Tirsdag den 29. januar 2013, 12:01

Havde det nu været en royal gravhund der havde bidt en mindre hund så den havde fået tilsvarende skader, havde der aldrig været stillet spørgsmålstegn om hvorvidt den skulle aflives. Jeg synes det er forkasteligt at Thor skal aflives. Den har handlet i forsvar, ikke fordi den havde ondt i sinde. Føler virkelig med Thors ejer Jette, og synes at den anden hundeejer går i meget små sko og er utrolig egoistisk. Al den snak om aflivning af hunde har efterhånden nået helt ulogiske højder.

Tohr skal ikke aflives !!

Skrevet af Anna , Tirsdag den 29. januar 2013, 11:58

Hvad er det da der sker her i landet?
Han skal da ikke aflives !!!!!
Ja , Jette skal finde en advokat !!

Nej til aflivning

Skrevet af Birgit, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:56

Nej selvfølgelig skal Thor ikke aflives, vi er gået fuldstændig i selvsving herhjemme angående hunde, og er tilsyneladende ikke istand til at bedømme en situation objektivt. Det naturlige ville da være at se på situationen og ikke bare på at "det er en farlig schæfer" som der står blev han skræmt det betyder jo ikke at han er et frådende monster.

Selvfølgelig skal Thor ikke aflives

Skrevet af JM, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:52

- problemet er bare, at politiet gør akkurat hvad de finder for godt, uanset om det er himmelråbende forkert, kort og godt magtmisbrug.
Jeg har intet til overs for politiet mere, ikke efter at jeg selv har prøvet at være uskyldig i kløerne på dem, de holder stadigt fast på deres, helt uden hensyn til, at det er en indlysende fejl - jeg vil personligt resten af mit liv modarbejde den etat: Intet set, intet hørt og siger ingenting, uanset hvad jeg oplever.

hent dog den hund

Skrevet af mille, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:51

Her hvis man kalde det lov burde den tages i egne hænder. Jeg ville ønske der var nogen der stoppede dette vanvid og kørte ned og hentede den hund. Dette er fuldstændig uden for alt sund fornuft

Schæfer

Skrevet af Marianne Christensen , Tirsdag den 29. januar 2013, 11:47

Lad den søde Schæfer kom hjem den er på ingen måder lumsk og se på stakkels ejeren jeg beder til at hun får Thor hjem

SMAA GALE HUNDE

Skrevet af Ulfar, NORDLAENDING, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:46

Min datter har en lille hund der for forsoeger at bide alle hunde
selv stoerre hunde, man er noed til at loefte hunden op for at
undgaa at den bider!

Der er ikke nogen mulighed for at kontrolere hunden, den er bare
gal.

Det er den forkerte hund man er efter.

Skrevet af Ib Grave-Gras, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:46

Nej, selvfølgelig skal Thor ikke aflives.
Dens reaktion er naturligt for en hund de bliver overrasket, den forsvarer sig, det hele går så stærkt, så der er ikke tid til at tænke på
om det er farligt eller ej, Thor har følt sig angrebet.
Desuden kan det tyde på at DEN LILLE HUND IKKE VAR I SNOR siden den kom frem under en container. Det vil sige at i mine øjne er det DEN LILLE HUNDS EJER DER ER ANSVARLIG FOR DETTE SAMMENSTØD
idet vedkommende ikke har haft kontrol over sin hund, så den ikke har kunnet "angribe" Thor. Det er i dette tilfælde den lille hund der er den agressive, ikke Thor som ganske naturligt forsvarer sig.
Det er i de fleste tilfælde ikke hundens størrelse eller race, der er skyld i de uheld der sker, men EJERENS UBETÆNKSOMHED og det kommer desværre til at gå ud over hunden.

Gå rettens vej.

Skrevet af Martin, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:43

Jeg er helt enig med Gitte i at Thors ejer skal finde en advokat der skal anmode om, at Thor kommer hjem øjeblikkelig, og dødsdommen udskudt indtil der falder en dom. Hvis Thor vinder sagen, vil det automatisk ændre lovgivningen. Rigspolitiet, siger blot det samme som det lokale politi. At klage til rigspolitiet, er det samme at få ræven til at vogte gæs. Der skal handles NU !!!!

Gå rettens vej.

Skrevet af Martin, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:43

Jeg er helt enig med Gitte i at Thors ejer skal finde en advokat der skal anmode om, at Thor kommer hjem øjeblikkelig, og dødsdommen udskudt indtil der falder en dom. Hvis Thor vinder sagen, vil det automatisk ændre lovgivningen. Rigspolitiet, siger blot det samme som det lokale politi. At klage til rigspolitiet, er det samme at få ræven til at vogte gæs. Der skal handles NU !!!!

Åh nej det kan ikke være rigtigt at Thor må dø, for at den blev!

Skrevet af Bente , Tirsdag den 29. januar 2013, 11:40

Enhver kan da se på hunden (billedet) at det er en venlig og god hund. Alle hunde kan blive forskrækkede ved en pludselig frembrusende hund. Det kan bare ikke være rigtigt, at den skal aflives, fordi den bliver forskrækket! Hvad med den lille hund, var den i snor? Giv dog
Thor en chance.

nej sku da

Skrevet af Randi, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:39

selvfølgelig skalæ den ik aflves .. hvad er det for noget .. men undre mig over når der nu er udveksel nr og div imellem hundeejerne .. hvordan ka det være at der så bliver anmeldt bagefter til politiet.. er det den anden hundeejer der gøre det... tror da nok thors mor have betalt evt. dyrelæge regning når det var kommet dertil ...

nej sku da

Skrevet af Randi, Tirsdag den 29. januar 2013, 11:39

selvfølgelig skalæ den ik aflves .. hvad er det for noget .. men undre mig over når der nu er udveksel nr og div imellem hundeejerne .. hvordan ka det være at der så bliver anmeldt bagefter til politiet.. er det den anden hundeejer der gøre det... tror da nok thors mor have betalt evt. dyrelæge regning når det var kommet dertil ...

Schæfer

Skrevet af Marianne Christensen , Tirsdag den 29. januar 2013, 11:38

Sex med dyr skulle der stå

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08