Firehjulstrækkeren er ikke længere forbeholdt storvildtsjægere og andre B.S. Christiansen-typer. Nu har kvinderne også meldt sig på banen.

Hvis du tror, at kvinder kun vælger bil ud fra farven, så kan du godt tro om igen. Flere og flere kvinder vælger en sej firehjulstrækker, når de køber bil.

- Indenfor de sidste 3-4 år er salget af firehjulstrækkere eksploderet i Danmark, og det er bl.a. en konsekvens af, at mange kvinder har fået øjnene op for den robuste firehjulstrækker, forklarer Suzukis marketingsmanager, John Mogensen.

- Siden 2001 er andelen af kvindelige købere af vores egen Gran Vitara 4X4 steget fra 11 til 20 pct. Desuden har vores forhandlere også bemærket, at mandlige købere tit og ofte er blevet sendt i byen af konen eller kæresten.

Hos Landrover har man også bemærket de kvindelige købere: - I øjeblikket bliver ca. 10 pct. af vores biler solgt til kvinder. Kvinder er ikke længere helt så bange for de store biler, fortæller Landrovers danske marketingschef, Lilly Mols.

Ifølge John Mogensen fra Suzuki køber flere og flere 4X4 biler, fordi de har et behov for at kunne trække en hestetrailer eller bådtrailer. Men der er også en anden årsag.

- Hvis du prøver at lave en kvindebil, så vil kvinder ikke have den. De vil hellere prøve noget nyt, og noget, der er mere 'macho' og det er en firehjulstrækker.

Mange synes, jeg er syg i hovedet
Le Gammeltoft har valgt at køre i en gammel Landrover, selvom hun bor midt i København.

Der er mange, der kigger en ekstra gang, når Le springer ud af sin Landrover 90 fra 1986 med V8 motor.

- Folk glor altså en del, når en tøs som mig tripper ud af sådan en kæmpebil i stiletter og miniskørt. Men jeg synes altså også selv, at min bil er sej. Hver dag, når jeg går ned på gaden og ser min bil, så bliver jeg altså lidt stolt.

Le er med sine egne ord 'en rigtig firehjulstrækkertøs' og har haft firehjulstrækkere siden 2000.

- Denne her har jeg kun haft i et halvt års tid. Jeg har købt den med en V8 benzinmotor, hvilket ikke er enormt økonomisk, men den kører til gengæld bare fantastisk godt!

Le kaster dog ikke alt for meget rundt med sin egen 4X4 på markveje og i skove, for det ender ofte med en ekstra mekanikerregning.

Mere end blot transport
- Ulempen ved at køre i ujævnt terræn er, at bilen lidt oftere går i stykker, og at man skal have noget ekstra udstyr og nogle andre dæk, og det er lidt dyrere. Min bil skal kunne bruges til alt, og da jeg bruger den mest inde i byen, så har jeg ikke rigtig råd til at køre alt for voldsomt rundt med den i weekenden.

Der har ind imellem været nogle ret kritiske reaktioner på Le’s Landrover, men for Le er en bil mere end et transportmiddel.

- Der er mange, der synes, jeg er syg i hovedet, fordi jeg har sådan et monster af en bil - og så i byen. Mange synes, det er noget benzinsvineri, for den kører ikke meget mere end 5-6 km på literen. Men hellere give noget ekstra for benzinen, og så køre i en bil, man er stolt af. Man bruger jo mange penge på sin bil, og så synes jeg ligeså godt, man kan købe noget man kan lide.

Men hvorfor har hun valgt at køre Landrover i byen? Er det ikke en lidt voldsom bil til bykørsel?

- Nogen mener, at det ikke er en særlig praktisk bybil, men jeg synes, den er fed at køre bykørsel i, fordi man har et godt udsyn, men også fordi den ikke ligger op til at køre ræs.

Jeg har virkelig et fartgen, men i en bil som min kan man kun køre 100-110 km/t på motorvejen, så jeg føler mig mere sikker, fordi bilen lægger op til mere forsigtig kørsel. Men man skal have noget respekt for bilen, for det er sgu et stort lokum at køre rundt i, siger hun og slår fast, at det betyder meget for hende, hvilken bil hun kører rundt i.

- Min bil er for mig en lige så stor del af mit personlige udtryk, som mit tøj eller mit arbejde er. Det er vigtigt for mig at skille mig ud fra mængden, og det føler jeg, at jeg gør med den her bil.

Alle er ret misundelige
Anette Flugare skiftede i september familiens stationcar ud med en firehjulstrækker.

Valget faldt på en spritny Suzuki Gran Vitara, da familien skulle finde en ny familiebil og her fire måneder senere har Anette endnu ikke fundet nogle ulemper ved Vitaraen.

- Det er en lækker bil at køre i. Jeg er især vild med fartstyringen, men det er også rart at vide, at den kan klare lidt mere end andre biler. Vi behøver f.eks. ikke længere være nervøse for at køre fast i sneen, når vi holder vinterferie på Bornholm.

Det er egentlig ikke, fordi familien har det store behov for en firehjulstrækker.

- Det er mest en weekendbil, for til hverdag kører både min mand og jeg i vores firmabiler, og da vi ikke bor langt ude på landet, er det egentlig begrænset, hvor meget off-road vi kører.

Det var heller ikke Suzukiens off-road egenskaber, der trak, da valget faldt på Gran Vitaraen:

- Den kan selvfølgelig klare lidt mere end almindelig biler. Men i virkeligheden har jeg ikke særlig meget brug for, at den kører bedre i mudder og andet. Det er kun, når min mand tager på jagt, at den egentlig bliver brugt til off-road.

Overkommelig pris
Til gengæld var det vigtigt for Annete Flugare, at bilen var rummelig: - Vi har to børn på ni og 12 år, så vi skulle have en bil, hvor der er plads til hele familien, og det er der i Vitaraen.

En anden årsag til, at Anette og hendes mand valgte at købe en Vitara var prisen. 320.000 kr. var overkommeligt for familien for en bil med hvide plader.

På spørgsmålet om, hvordan omverdenen har reageret på hendes nye bil, svarer Anette, at hun endnu ikke har smittet nogle i hendes veninder med hendes begejstring for Gran Vitaraen:

- Selvom alle synes den er pæn og alle er ret misundelige, så har jeg endnu ikke smittet nogen i min omgangskreds, men det er måske også fordi, at selv om jeg siger, at den er billig, så er det stadig mange penge.

Jeg er til store biler
Susanne Broadbent hader at krølle sig sammen i små biler, så derfor er firehjulstrækkeren lige hende.

Susanne Broadbent nyder også godt af udsynet, når hun kører rundt i sin Jeep Cherooke, som hun købte brugt for snart et år siden. Jeepen er dog langt fra hendes første firehjulstrækker.

- Jeg har haft firehjulstrækkere de sidste 10-12 år. Den første firehjulstrækker, jeg købte, var en gammel smadrekasse af en Landrover, som jeg brugte flittigt, indtil koblingen røg helt og aldeles.

Siden da har Susanne haft flere firehjulstrækkere, dog efterhånden i nogle lidt mere komfortable udgaver.

- Jeg var rigtig glad for min første Landrover, selvom koblingen var så hård, at mit venstre lår næsten blev dobbelt så stort som det andet! Men når man har tre børn og to hunde, så er det altså mere praktisk med en bil, hvor der også er plads til dem.

Mit varemærke
Firehjulstrækkeren er igennem årene gået hen og blevet Susannes varemærke.

- Folk kender mig på min bil, men den passer også bare rigtig godt til mig, bl.a. fordi jeg er en høj pige.

Susannes højde er en af årsagerne til hendes valg af bil: - Jeg hader at skulle krølle mine knap 180 cm sammen i små biler. Jeg er også vant til et bedre udsyn i kraft af min højde, og derfor føler jeg mig også bedre tilpas i en bil som min.

Derudover kan Susanne også godt lide at køre i en bil, der er lavet til at blive brugt:

- Jeg elsker, at den er så praktisk. Det er fantastisk at have sådan en bil i vores klima, og samtidig er der plads til både børn og hunde - og så er den altså også 10 gange sjovere end en kedelig stationcar!