Men drømmen lever fortsat hos publikum. Normalt er det drømmebilerne, der tiltrækker de fleste fotografer, når verden største Motorshow, IAA i Frankfurt slår portene op til 220.000 kvadratmeter bilparadis. Men i år måtte de finde sig i at blive overskygget af små miljø-rigtige fornuft-køretøjer.

For nogle er energi-slugende drømmebiler blevet til mareridts-biler. Politisk ukorrekte og udtryk for såvel dårlig smag som hensynsløs egoisme.

Specielt er de dyre sportsvogne ikke mere noget, man fejrer fra officiel side. Da Tysklands kansler Angela Merkel besøgte udstillingen lod hus sig velvilligt fotografere med et el-køretøj, i en Smart Hybridbil og i VWs mikrobil UP.

Hendes forgænger Gerhard Schrøder havde derimod for vane at vandre direkte hen til Porsche, Lamborghini og co.

Men benzin-slugende fartmonstre er ikke længere politisk korrekte. Hvilket de jo har vidst længe i Hollywood, hvor imagebevidste filmstjerner i årevis har haft for vane at ankomme til fimpremierer o.l. i Toyotas hybridbil Prius.

Det ændrer dog ikke på, at drømmebilerne fortsat har et voldsomt tag i det almindelige publikum. Da B.T.s udsendte spadserede rundt på udstillingen var det morsomt, at se fotografer og kendisser ved miljø-bilerne, mens publikum savlede over drømmmebilerne. Og på verdensplan er der aldrig før solgt så mange superbiler som nu. Ikke alle rige ønsker at være politisk korrekte.

Drømme er stadig gratis
Det koster som bekendt ingenting at drømme sig til en tilværelse som millionær med f.eks. verdens hurtigste sportsvogn Bugatti Veyron i garagen. I seneste opdaterede udgave skulle den være god for de lovede 400 km/t.

Nye drømme-sportsvogne bliver aldrig en del af trafikbilledet uden for Monaco, men de siger noget om bil-trenden de kommende år. Således ser det ud til, at crome er på retur til fordel for et mere dyster udseende.

Nogle biler som Lamborghini Reventon fremstod i dyster, halvmat, militærgrå farve med kulsorte hjul.

Bugatti Veyron lignede heller ikke venligheden selv i rå poleret aluminmium med mørk kulfiber-frontklap, mens Porsche, Aston Martin og Jaguar holdt sig til de mere klassiske stålgrå nuancer.

Endnu mere synlig var den dystre trend på første sal. hvor tunerne holder til. Her var både matsorte, militærdunkle og umalede karrosser i milionær-klassen.

Her er nogle af drømme-mareridt-bilerne i Frankfurt. Ingen af dem har under 300 HK. Ingen af dem gør noget godt for mijøet, og ingen af dem får nogensinde Angela Merkel i sædet.