Forfatteren Christian Mørk er aktuel med romanen ’Den store mester’, der har fået drøje hug af anmeldere. Efter romanen ’De forhadte’ om Danmark før og under Anden Verdenskrig er bestsellerforfatteren Christian Mørk igen i det historiske fortællehumør.

I den nye roman ’Den store mester’ handler det om tiden under og efter Første Verdenskrig – en ambitiøs fortælling om krigen i Frankrig, indvandrerproblemer i Mørks hjemby New York - om illusionsmagneten Hollywood. Hvor Mørk, som mange sikkert ved, prøvede lykken som manuskriptforfatter.

I dag bor han til daglig i New York med fysisk udsigt til Manhattan. Som forfatter forsøger han at bevare sit udsyn til det, der er kunstnerens salt: sit publikum. Hans romaner er foreløbig oversat til 20 sprog.

- Stephen King modtog engang en fin pris i New York. Halvdelen af salen udvandrede, fordi en populær-forfatter som han fik den fornemme pris. King sagde ved den lejlighed, at der er to slags forfattere: de, der skriver for sig selv, og de, der skriver for publikum. I min sidste roman skrev jeg nok lidt for meget for mig selv, siger Mørk.

Dumas og Dickens

Som det tydeligt fremgår af den nye roman, er Mørk inspireret af de store fortællere fra det 19. århundrede, Alexandre Dumas, Victor Hugo og Charles Dickens - uden sammenligning i øvrigt, understreger han.

- Jeg er kaldt geni og det modsatte. Jeg er ingen af delene. Jeg skriver ikke voldsomt anderledes fra gang til gang. Jeg har den tone, jeg har. Jeg er et menneske som alle andre. Det er rart at varme sig ved ilden, når man får gode anmeldelser - ’skrevet med en mesters hånd’, stod der om ’De forhadte’. Det er den ikke, men det er da rart at læse. Tilsvarende ubehageligt er det at få at vide, at det, man har skrevet, ikke duer. Jeg beder kærlige mennesker sortere i anmeldelserne. Ikke fordi jeg ikke respekterer kritikken, men fordi jeg forsøger at beskytte mig selv.Nogle forfattere går til modsvar mod dårlige anmeldelser (senest Henrik Dahl, red.)- Hvis man begynder at polemisere med kritikere, bevæger man sig ind i en forkert boldgade. Det er ikke min opgave at kommentere kritik. Den må stå for sig selv. Den eneste måde, jeg reelt kan besvare kritik på, er ved at skrive en ny roman. Min erfaring siger mig, at man meget let kommer til at fremstå som ømskindet og smålig, hvis man går ind i den debat. Du har sikkert også fået en ballast med hjemmefra? (Mørk er søn af Susse Wold og Bent Mejding, der har adopteret ham, red.)

- Mine forældre ved alt om, hvad det vil sige at stikke hovedet op med den risiko enten at få en krone på eller få hovedet flået af. Hvordan man håndterer det. Det taler jeg tit med dem om. De har mange årtiers erfaring med, hvordan man lever med sit publikum og pressen. Det har jeg lyttet meget til. Når jeg lytter til mine forældre, hvis jeg enten er for høj i hatten eller nede i kulkælderen, husker de mig altid på, hvad det egentlig handler om, nemlig publikum, siger Mørk.

’Den store mester’ handler om en dreng, der overlever Første Verdenskrigs bombardementer af Frankrig. Han har ét talent: Han kan trylle. Det bringer ham først til New York - senere til Hollywood, som dengang befandt sig i sin pionerperiode.

- Selvfølgelig har jeg villet fortælle historien om mine egne oplevelser. Der er den samme farlighed, den samme korruption, de samme mennesketyper, den samme afpresning i Hollywood, som jeg oplevede i min tid, siger Christian Mørk og tilføjer:

- Man melder aldrig helt ud, du får aldrig et helt præcist svar i Hollywood. Du kan stå på toppen, men der skal ikke så meget til, før man er ude i kulden. Man ser den eksplosive raketfærd og det dybe fald. Jeg kendte en ung fyr, der fik antaget et filmmanuskript til cirka tre mio. kr. Han købte stor bil og levede Hollywood-livet - han nåede bare aldrig at sælge et manuskript nogensinde igen. Alt endte galt for ham.

Los Angeles er en stor kulisse

Hvad er forkellen på Hollywood og New York?

- Der har altid været handlende, kræmmere, fiskere, jægere i New York. Drømmen om dit liv er ikke nødvendigvis en luksus-drøm – den er at gøre det godt. Los Angeles er en stor kulisse, en urealistisk drøm, det er som et kasino. Du er altid fanget i historien i New York. Du er nødt til at rejse med toget, som larmer, ryster og lugter dårligt. Du er i virkeligheden, du er rystet sammen med en masse mennesker, som du enten kan lide eller ikke. I Los Angeles ændrer det hele sig i morgen, fordi du kan blive opdaget fra den ene dag til den anden. Jeg kender folk, der har fine job som ejendomsmægler eller inden for catering, men som stadig tager nye fotos til castere, selvom man efterhånden godt kan se, at de er 48. Håb er dødsensfarligt, hvis alle har det samme håb. New York har mange håb, siger Mørk.

Christian Mørks blå bog

Christian Mørk (født 5. januar 1966 på Frederiksberg) er en dansk forfatter og tidligere journalist på avisen The New York Times i New York, NY, USA.

Mørk er søn af skuespillerne Susse Wold og Erik Mørk (og adopteret af Bent Mejding). Han er opvokset på Frederiksberg.

Som 14-årig rejste han alene til USA for at gå på kostskole.

I 1988 flyttede han som 21-årig permanent til USA, hvor han uddannede sig på Marlboro College i Vermont i sociologi og historie og siden tog en mastergrad i journalistik på Columbia University i New York.

Efter en årrække som filmproducent i Los Angeles, Californien, og filmredaktør på avisen Variety vendte han tilbage til New York, hvor han skrev artikler til kultursektionen på The New York Times.

Han har udgivet otte romaner og en thriller-føljeton på Politikens forlag. Hans forfatterskab er foreløbig solgt til udgivelse i 20 lande.

Christian Mørk skriver sine bøger på engelsk og er selv oversætter til de danske udgaver.