30 mio. mennesker har allerede set 'Mamma Mia!'. Musicalen er nu på vej til Danmark. B.T. har talt med Björn Ulvaeus.

Som så meget andet godt startede det en lun 'Summer Night City'. En sommeraften for omkring 15 år siden havde familien Ulvaeus indkvarteret sig på et hotel i London. Det var lykkedes børnene og konen Lena at overtale Björn til at rejse til den engelske musical-by for at se 'Grease'.

Musicalversionen af 'Grease' var godt nok, med Björn Ulvaeus’ egne svenske ord, 'skit dårlig'. Men en drøm var født.

'Vi boede på et hotel på Leicester Square. Vi gik til teatret i Londons West End.

Jeg glemmer det aldrig. Det var en smuk, smuk aften. Denne særlige sommer skumringsstemning i Londons gader. Jeg tænkte, 'tænk hvis man ejede bare lille intimt teater her. Et sted, hvor man kunne gå hen og hilse på skuespillerne backstage, indsnuse stemningen. Atmosfæren er elektrisk i Londons teaterdistrikt om aftenen, siger Björn Ulvaeus, og sætter ord på drømmen, der blev tændt i Londons gader:

'Tænk hvis man kunne skabe en forestilling med en glad og lykkelig sommersteming – og frem for alt en masse hitmelodier.

I orden at være stolt
Björn Ulvaeus griner lidt undskyldende i telefonen fra Stockholm. Men der er ingen grund til falsk beskedenhed.

Nøgternt konstateret: Ja, ABBA nåede at få et par hit. Det er i orden at være stolt.

'Jeg er hamrende stolt, som han siger.

ABBA-Björn har sagt ja til en snak med B.T., fordi virkeliggørelsen af hans drøm – musicalen 'Mamma Mia!' – snart har dansk premiere.

Siden London-premieren i 1999 er 'Mamma Mia!' set af 30 mio. mennesker verden over.

Det er næsten som Andrew Lloyd Webber?

- Næsten? Det er snart mere end ham, ha-ha. 'Mamma Mia!' startede som et sjovt eksperiment – så at sige som at skrive en muscial baglæns. Som regel starter man med historien. Her var der kun sangene.

Tekstforfatteren Catherine Johnson skrev teksten ud fra dem. I starten anede jeg ikke, hvad der ville ske. Jeg lavede et hav af interview med det budskab, at 'Mamma Mia!' ikke er historien om ABBA. Men jeg syntes, det var svært at trænge igennem med budskabet.

Jeg var bange for, at folk ville blive utilfredse, når de opdagede, at musicalen foregår på en ø i Grækenland, siger Björn Ulvaeus.

I dag kan han glæde sig over, at ABBA som musical er lige så succesfuld som kvartetten var i 70erne.

ABBA har været indbringende for alle. De siger vel lidt om Ulvaeus’ formue, at de svenske myndigheder sidste år sendte en ekstra skatteregning på 70 mio. kr. Han beskyldes for at gemme sine indtægter i skattely.

Det vil Ulvaeus ikke tale om. Men han indrømmer gerne, at det er kommet totalt bag på ham, at ABBA i dag næsten er mere populære end i deres egen tid. De sælger to mio. album om året.

Da Madonna sidste år samplede »Gimme, Gimme, Gimme! (A Man After Midnight)« blev 'Hung Up' nr. 1 – i 47 lande. . .

- Jeg troede, at ABBA var døde og borte, da vi udsendte 'ABBA Gold: Greatest Hits' i 1992. I dag er det det mest solgte ABBA-album nogensinde. ABBA blev stort set ikke spillet på radioen i årene lige efter vores brud. For at sige det lige ud: ABBA var direkte uncool i 80erne. 80erne var en dårlig tid for os. Jeg tænkte, 'nå men det var så det, adieu. I øvrigt havde Benny og jeg travlt med 'Chees', siger Björn Ulvaeus, som stadig skriver sange. Senest har han skrevet en håndfuld til Benny Anderssons kommende cd.

Intense og kreative
Dit bud på årsagen til den enorme popularitet 25 år efter bruddet?

- Du er ikke just den første, der spørger. Hvis jeg vidste det, ville jeg gøre det igen. Vi var meget intense og kreative i vores sangskriving. De to piger – deres stemmer – var meget usædvanlige i popbranchen i 70erne. Vi havde den fantastiske luksus at have to piger med enorm sangmæssig spændvidde. Frida er mezzo, Agnetha sopran. Måske har vores comeback fået hjælp, da diverse boy bands og Britney gav poppen en renaissance sidst i 90erne. Vi troede, at vi var et rockorkester i starten, ha-ha. Men vi kom hurtigt på bedre tanker. ABBA er rendyrket pop. Det kan vi vist godt blive enige om?

Følelse af tab
Det kan vi godt, Björn. Er der en af jeres sange, der betyder noget særligt for dig?

- Ja, den eneste af mine sange, der ikke er fiktion. Den hedder 'Slippin’ Through My Fingers'. Den handler præcis om det, den påstår, den handler om. Min datter, der for første gang i sit liv går i skole helt for sig selv. Den følelse glemmer jeg aldrig. Jeg tror, alle forældre kender den dér følelse af en tab,« siger Ulvaeus, hvis børn i dag er mellem 21 og 33 år gamle. Han har to børn med Agnetha Fältskog. To med med Lena Ulvaeus.

Har du nogensinde fortrudt, at du optrådte sammen med Agnetha. Det siges ofte at det tætte samarbejde skabte de spændinger, der kostede jeres ægteskaber?

- Jeg fortryder intet. De private relationer skabte ikke spændinger som ikke ville have været der alligevel. Der er altid spændinger i et orkester. Tænk på spændingerne mellem John Lennon og Paul McCartney. I andre orkestre slås de med hinanden. Jeg tror ikke, vores samarbejde førte til skilsmisserne. Vi voksede fra hinanden under alle omstændigheder. Hvis vi ikke havde haft et arbejdsfællesskab, var skilsmisserne kommet meget tidligere. Det er svært at være gift med en mand, der rejser rundt i verden hele tiden – eller sidder og skriver sange hele tiden, siger Ulvaeus.

Tak for musikken
Jeg skal spørge: kommer I nogensinde til at stå på scenen igen?

- Jeg tør ikke udelukke, at vi en gang står på scenen igen allesammen. Der kan sagtens opstå en god grund. Men vi kommer aldrig til at spille sammen. Der bliver ikke en gendannelse af ABBA.

Lige en ting til til sidst. . .

- Jaeh?

Ahem. . . Thank you for the music!

- Jamen det var så lidt.