Klassefester, sociale arrangementer og store begivenheder bliver koordineret på Facebook. De unge interagerer med deres venner på Snapchat og Instagram, og de bliver underholdt på TikTok.

Det er umuligt for unge i Danmark at undgå de sociale medier. 

Nye tal fra Danmarks Statistiks årlige undersøgelse om danskernes it-vaner viser, at alle danske unge mellem 16 og 19 år er på mindst ét sociale medie.

Mere end ni ud af ti unge i aldersgruppen er på tre eller flere sociale medier. 

Men tallene er ikke nødvendigvis bekymrende. 

Ifølge lektor i unge og sociale medier på Aalborg Universitet, Malene Charlotte Larsen, kan det tværtimod gå ud over de unges trivsel, hvis de ikke er på sociale medier. 

»De unge siger, at de sociale medier er en livline til deres sociale liv. De er nødt til at være på sociale medier for at opretholde flere af deres relationer,« siger Malene Charlotte Larsen. 

Forskning fra UNICEF viser, at moderat brug af sociale medier kan have en positiv effekt på unges trivsel, modsat unge der enten ikke er på sociale medier eller har et overforbrug. 

Specielt et overforbrug skal man dog som forældre holde øje med.

»Forældre skal være opmærksomme på, om deres børn er i kontakt med andre. Enten på sociale medier eller i det virkelige liv. Unge med et bekymrende højt forbrug kan ende i kaninhuller på sociale medier eller blive påvirket negativt af at sammenligne deres eget liv med andres, « siger Malene Charlotte Larsen.

Hun understreger, at forældre selvfølgelig skal lave en helhedsvurdering af deres barns trivsel. Et højt forbrug behøver ikke at være bekymrende, hvis deres barn ellers trives.