I weekenden kører Kevin Magnussen sæsonens næstsidste grandprix.
I weekenden kører Kevin Magnussen sæsonens næstsidste grandprix.

KOMMENTAR

FORMEL 1-ÅRET 2017 kører mod det ternede flag. Weekendens grandprix på Interlagos-banen i Sao Paulo, Brasilien, er årets næstsidste, og Kevin Magnussen har gearet op til en flot sæsonafslutning. Han har scoret point i to af de sidste tre løb, og for 14 dage siden i Mexico leverede danskeren med en overraskende ottendeplads dét, teamchef Günther Steiner kalder 'hans bedste løb for Haas'.

Er der så udsigt til flere VM-point i Brasilien? Det er umuligt for spå om, for Haas' VF-17 har udviklet sig til en lige så uforudsigelig bil som den underudviklede Renault RS16, Magnussen kørte sidste år. I Mexico var Haas-raceren reelt den langsomste i feltet under kvalifikationen, og alligevel blev Magnussen nummer otte i løbet.

Resultatet skyldtes i høj grad en super-præstation bag rattet, men det spillede også en afgørende rolle, at bilen pludselig fandt sit 'sweet spot', hvor dæk og temperatur uventet gik op i en højere enhed.

Magnussen i Japan AUTO-PRIX-JPN-F1

For under træning og kvalifikation havde Haas' VF-17 det rigtig svært i Mexico City, hvor den tynde luft i 2.200 meters højde påvirker bilernes downforce voldsomt.

Banens udformning - med sæsonens længste langside - lagde op til middel eller lav downforce, men den tynde luft giver langt mindre downforce end ved havets overflade. Det betød, at bilerne i Mexico blev justeret til omtrent maksimal downforce, og præcis dét setup er et af Haas VF-17s svageste punkter.

Interlagos ligger 800 meter over havets overflade og er dermed den næsthøjest beliggende bane i Formel 1-kalenderen, så en del af problemerne fra Mexico overføres til Brasilien.

PÅ DEN ANDEN side minder Interlagos på mange måder om Red Bull Ring i Østrig. Begge steder er der tale om en kort omgang, der er markante niveauforskelle, og der er mange hurtige sving, der følger tæt efter hinanden. I Østrig havde Haas-teamet deres mest konkurrencedygtige weekend i 2017 (VF-17 var ' best-of-the-rest' efter Mercedes, Ferrari og Red Bull), men jeg er desværre sikker på, at det ikke vil forholde sig sådan i Brasilien.

Kevin Magnussen til Formel 1 i USA FOR-F1-GRAND-PRIX-OF-USA

For det første ligger Østrigs Grand Prix en halv sæson tilbage, og de øvrige team har i de forløbne måneder udviklet deres biler mere end Haas. For det andet er jeg - som antydet - bange for, at den (relativt) tynde luft vil påvirke VF-17 negativt.

Med to løb tilbage er Haas involveret i en tæt kamp om den syvendeplads i konstruktør-VM, der er det erklærede mål for 2017.

Magnussens team ligger lige nu på ottendepladsen; ét point efter Renault og seks efter Toro Rosso og med god afstand til McLaren på niendepladsen.

JEG TROR, AT det vil være nemmere for Haas at overhale Toro Rosso end at overhale Renault og holdet dem bag sig. Med Nico Hülkenberg og Carlos Sainz Jr har det franske team et solidt lineup, og deres 2017-model er også hurtigere (men ofte også mere upålidelig) end Haas VF-17.

Toro Rosso er derimod sårbare - deres kørere, Pierre Gasly og Brendon Hartley, har tilsammen kørt sølle fem grandprixer, og ingen af dem har tidligere kørt Formel 1 på Interlagos eller i Abu Dhabi, hvor 2017-f inalen afvikles om 14 dage.

Derfor: Hvis syvendepladsen i konstruktør-VM skal i hus, skal Magnusen og/ eller Grosjean mod alle odds score point på søndag.

HUSK: Du kan selvfølgelig følge træning, kvalifikation og løb live her på BT.dk. Der er selvfølgelig også mulighed for at chatte med BTs Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard.

SMS

Hitter på Facebook