Den danske smykkekoncern Pandora har travlt. Tirsdag formiddag har ledelsen fremlagt en ny strategi og vision for virksomheden, hvor det blandt andet lyder, at man vil åbne 200 butikker om året frem mod 2022.

Det skriver Finans.

Pandoras konceptbutikker skal gå fra en omsætning på 60 procent i fjor til over 80 procent af smykkekoncernens samlede omsætning i 2022. Og der skal åbne 200 butikker om året, så man i 2022 har 3.500 butikker. Man vil arbejde hen mod at sælge direkte til kunder frem for engros. Den forvandling vil ifølge ledelsen forhåbentlig få profitten til at stige væsentligt.

Derudover satser Pandora på, at onlinesalget vil stige fra seks procent til 10-15 procent af det samlede salg i 2022.

»Vi er lidt bagud efter markedet, men skal indhente det i de kommende år, så vi kommer op på 10-15 pct. Vi tror, det er en god andel, og måske bliver det højere. Smykker ligger generelt lavere end andre produkter inden for nethandel,« siger Anders Colding Friis, adm. direktør i Pandora til Finans.

Hvis det lykkes for Pandora at åbne de 200 butikker om året, vil de have 3.500 butikker i 2022.

11. januar præsenterede Pandora salgstallet for 2017, og det fik blandt andet Pandora-aktien til at falde med 10,7 procent. Det var ikke lykkedes for virksomheden at komme i mål med sine salgstal. Målet var at lande på mellem 23 og 24 milliarder kroner. I stedet solgte man for omkring 22,8 milliarder kroner. Det tilskrev man blandt andet en svag dollarkurs.