Når pigerne får stadig bedre karakterer end drengene, skyldes det den boglige folkeskole, vurderer lektor.

København. Drengene sakker fortsat bagud i forhold til pigerne, når der gives karakterer på landets folkeskoler.

Det skyldes primært, at undervisningen oftest er indrettet efter pigernes stærke sider. Det vurderer Frans Ørsted Andersen, der er lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.

- Folkeskolen er blevet mere boglig. Fag med en praktisk og teknisk tilgang er blevet presset ud til fordel for mere boglighed.

- Mange af de fag og undervisningstilgange, der tiltaler drenge, er kommet under pres. Folkeskolen er blevet meget boglig. Nogle af de områder, som drenge traditionelt blomstrer på, er ikke længere så værdsatte, siger han.

I 2008 var pigerne i gennemsnit 0,5 karakterpoint bedre end drengene, og i 2016 var forskellen steget til 0,85 karakterpoint, skriver Politiken tirsdag.

Det viser en ny analyse fra Den Sociale Kapitalfond over karaktergennemsnittet ved 9. klassernes afgangsprøver i dansk og matematik.

Det er ikke et særligt dansk problem, påpeger Frans Ørsted Andersen:

- Vi ser samme udvikling i en masse andre vestlige lande, så det er ikke bare et dansk fænomen.

Lektoren peger på, at man i 1970'erne havde "stor succes" med den tekniske T-linje i folkeskolen.

- Der gik primært drenge, og den havde stor succes. Mange af dem blev senere it-folk, teknikere og håndværkere.

- Men en hel del af det, drengene traditionelt har været gode til, som håndværk, hands-on, tekniske tilgange, er blevet presset ud af skolen, siger han.

- Så snart undervisningen er problemorienteret, er drengene lige så gode som pigerne. Men når du skal sidde stille og lytte, er pigerne bedst, siger han.

Pigerne trækker især fra drengene i dansk. Gabet mellem kønnene i matematik er dog også efterhånden minimeret, så drengene i gennemsnit kun er en anelse bedre end pigerne.

/ritzau/