Center for Parkering i København brugte parkeringskaos til at udskrive nattebøder til Distortion-ramte beboere

Line Pries-Reinhold er godt og grundigt træt af Københavns Kommune.

Natten til fredag fik hun nemlig en parkeringsafgift for at have parkeret ulovligt på Ejderstedgade på Vesterbro i København tæt på hende og familiens lejlighed.

Bøden var på 510 kroner, og den blev notereret sent natten til fredag. Helt præcist klokken 4:47, altså alt imens bassen fra den nærliggende Distortion-festival stadig dunkede løs i de københavnske gader.

»Jeg parkerede med bilen delvis oppe på en cykelsti, fordi der ingen parkeringspladser var på grund af Distortion. Og det ved kommunen. Ellers ville de ikke sende parkeringsvagter ud midt om natten, og det provokerer mig, at de bevidst forsøger at ramme de beboere, der mærker konsekvenserne af det parkeringskaos, Distortion medfører,« siger Line Pries-Reinhold, der så flere biler med bøder i forruden i området.

Den ulovlige parkering skyldes Line Pries-Reinholds bopæl på Dannevirkegade ved Enghaveparken i København. Som nabo til det afspærrede område, hvor festivalen fandt sted fra torsdag til fredag, var der ingen parkeringspladser.

»Vi kørte rundt i hele området, og der var ingen parkeringspladser overhovedet,« siger Line Pries-Reinhold.

Manglen på parkeringspladser skyldes blandt andet, at Københavns Politi havde opfordret beboerne i de afspærrede Distortion-områder til at fjerne deres biler, hvis de ville undgå hærværk. Det lagde naturlig nok pres på parkeringspladserne i de områder, der ligger tæt på selve Distortion-området.

Og helt uden mulighed for at parkere andetsteds valgte Line Preis-Reinholdt at holde ulovligt, men uden, at det var til gene for nogen.

»Københavns Kommune havde ellers givet os beboere mulighed for at parkere i Valby eller Sydhavnen, men det dur ikke i min hverdag. Det ligger for langt væk,« siger hun.

Hun mener også, at kommunen må vise noget konduite i stedet for at bruge situationen til at få flere penge i kommunekassen.

»Min parkering generede ikke nogen, men den var nødvendig på grund af Distortion. Københavns Kommune tillader og bidrager til Distortion og er dermed årsag til, at parkeringspladserne forsvinder, mens festivalen finder sted. Derfor krænker det min retsbevidsthed, at de efterfølgende sender parkeringsvagter ud om natten for at kradse penge ind,« siger hun.

»For det er næppe tilfældigt, at de går rundt midt om natten på Vesterbro, når der er Distortion. Det kan kun være fordi, de ved, at de kan hente en masse penge i afgifter,« siger Line Pries-Reinhold, der bor på Vesterbro med mand og to børn.

Hun tog efterfølgende kontakt til Center for Parkering i Københavns Kommune. Her blev hun mødt af en medarbejder, som intet kunne gøre ved bøden, men som sagde, at han sagtens kunne forstå hendes frustration.

»Han gav mig ret i, at man godt kunne forestille sig, at der blev kalkuleret med, at folk ikke magter at klage,« siger hun.

»Og så tilføjede han, at det, der vil virke bedst, ville være at gå til medierne,« siger hun.

 

Center for Parkering: Vi har ingen økonomiske interesser

I et skriftligt svar til BT kalder centerchef Jes Øksnebjerg fra Center for Parkering det beklageligt, hvis Line har fået den besked, hun fortæller om.

‘Det er misvisende i forhold til, hvordan vi faktisk har håndteret parkeringsudfordringerne under Distortion.’

‘Under Distortion har vi ikke afsat ekstra personale til kontrol i de berørte områder, selv om vi har haft folk på arbejde døgnet rundt. De afgifter, der er blevet pålagt i gaden, handler om færdselslovsovertrædelser – altså forseelser, der kompromitterer færdselssikkerheden og fremkommeligheden. Der er således ikke givet afgifter for manglende betaling eller andet, der knytter an til betalingsordningen i øvrigt.’

Jes Øksnebjerg skriver, at Center for Parkering ikke har nogen økonomiske interesser i at udskrive mange afgifter. I stedet er det centralt, at trafiksikkerheden og fremkommeligheden ikke kompromitteres for meget under store arrangementer i byen.

‘Faktisk er det sådan, at der er loft over, hvor mange indtægter kommunen må have på parkeringsområdet, og dette loft er nået. Indtægter over loftet afregnes til staten. Center for Parkering og Teknik- og Miljøforvaltningen i øvrigt ville være mere tilfredse med en situation, hvor antallet af afgifter faldt, fordi dette ville være udtryk for, at folk parkerer mere lovligt,’ skriver Jes Øksnebjerg.