Uffe Elbæk går af: Vil beskytte sin mand

Kulturminister Uffe Elbæk går af.

Det oplyser han selv på Facebook:

- Jeg har her til eftermiddag truffet en meget svær, men rigtig beslutning, og har meddelt statsministeren, at jeg ønsker at trække mig som kulturminister. Når beslutningen var svær, er det fordi, at jeg elsker mit job, mine kollegaer i ministeriet og mit ministerområde. Når det er rigtigt, er det fordi, at jeg ikke kan have, at den aktuelle sag om min prioriteringer i forhold til AFUK skal skygge for det vigtige regeringsprojekt partierne er i gang med at realisere sammen, skriver Uffe Elbæk.

Læs også: Portræt: Kaospiloten, der blev minister

- Jeg er samtidig glad for, at rigsrevisionen skal undersøge hele sagsforløbet, så der kan blive sat et ordentlig punktum for den diskussion, som har præget hele mediefladen de sidste dage. Som jeg har sagt hele vejen igennem, beklager jeg forløbet om AFUK. Jeg har lagt alle informationer frem og har på intet tidspunkt truffet beslutninger, der har karakter af vennetjenester og nepotisme.

- Jeg håber med min beslutning også at stoppe den medieopmærksomhed, der har været på min mand. En ting er at man som politiker skal indgå i den aktuelle medieopmærksomhed. Noget andet er, at det også bliver ens mands lod. Det ønsker jeg ikke. Derfor har jeg truffet den beslutning jeg har. For at stå op for regeringsprojektet og min mand, skriver Uffe Elbæk.

Elbæk farvel kommer efter flere sager om mulig nepotisme i forhold til en række arrangementer afholdt på den gøglerskole, AFUK, hvor hans ægtemand er ansat.

Stormen mod Elbæk nåede nye højder efter et samråd tirsdag, hvor Elbæk afslørede, at han af embedsmænd i ministeriet var blevet advaret mod at afholde arrangementer på AFUK.

bt.dk følger sagen.

HVAD MENER DU? ER DET KLOGT AF HAM AT TRÆKKE SIG? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ BT'S FACEBOOK-SIDE HER

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Manglende situationsfornemmelse

Skrevet af Fritz Folehave, Torsdag den 6. december 2012, 07:49

At statsministeren dagen før kulturministerens afgang kunne love, at han ville blive mange år på posten, vidner om, at hun totalt mangler jordforbindelsen.
Hun burde i stedet have sagt, at der kom en rigtig god løsning i morgen.

Politikere

Skrevet af Michael, Onsdag den 5. december 2012, 19:05

Som Politiker hedder det jo ikke Løgn og Bedrag, men at gå på kompromis, også er det jo med at skumme følden imens man sidder på borgen.

Også er det nu meget sødt hvis folk rent faktisk tror på de har noget at skulle have sagt når de går til stemmeurnen, imens de stemmer på folk der ikke på noget tidspunkt har haft et rigtigt job ( ved godt der er nogle få folk der har )

Elbæk og De Radikale skal være ovenud glade for....

Skrevet af M. Larsen, Onsdag den 5. december 2012, 18:55

.... at han allerede ved det 6. gølgerarrangement blev advaret af en venlig embedsmand, der fortalte ham det, som enhver folkevalgt bør vide på forhånd, eller i hvert fald være begavet nok til SELV at spørge ind til, hvis han ikke kender reglerne; at statskassen ikke er et tagselvbord for vennetjenester. Zenia Stampe og de andre båthorn mener meget sigende, at Elbæk da søreme ikke har gjort noget forkert, for han er da et godt menneske. Men mon de ville have haft den samme indstilling til Elbæk også efter det 10. eller 15. gøglerarrangement, for Elbæk havde jo næppe selv evnet at sige stop? Han mente jo indledningsvis ifølge eget udsagn, at han ikke havde handlet forkert, og dermed var manden bare fortsat, hvis han ikke var blevet bremset og afsløret. Nepotisme og tilløb til nepotisme bliver ikke acceptabel af, at det er frelste mennesker med den rigtige politiske mening, som begår den, så en stor tak til B.T. for at være den bremsende vagthund i denne sag.

Min Mand !

Skrevet af Helle Bøss, Onsdag den 5. december 2012, 18:46

Er det nødvendigt at Uffe konstant siger " Min Mand " , hvad med min ægtefælle eller sammenleverske .Er det så vigtigt for Uffe at fortælle igen og igen han er Bøsse. Jeg har intet mod Bøsser men det er sgu da ikke nødvendigt at ligefrem skilte med det .

Islam over den danske grundlov.

Skrevet af Muhammed, Onsdag den 5. december 2012, 18:42

Uffe Elbæk går af for at beskytte sin mand. Hvad fanden er det for noget lort at fyre af, for Allah siger at 2 mænd ikke kan være gift, så igen sådan noget lort at fyre af, og Elbæk og hans såkaldte mand eller kone ryger direkte i helvede, når de en dag står foran Allah. Hvordan tiltaler man Uffe Elbæk. Måske som hr Elbæk eller fru Elbæk eller som miss Elbæk eller bøsse Elbæk eller som noget andet andet, ja jeg spørger bare ha ha haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

Lige I øjet Muhammed :)

Skrevet af Helle Bøss, Onsdag den 5. december 2012, 18:48

Lige I øjet Muhammed :)

Manu Sareen den næste Kulturminister?

Skrevet af P, Onsdag den 5. december 2012, 18:07

BT har igennem sine meget omfattende artikler igennem hele 1998 til ca. 2001 oplyste, at en familie fra Østerbro havde fusket med offentlige midler. Familien drev et TV – station fra ”børneværelse” og modtog ca. 600, 000.- hvert år i tilskud fra Kulturministeriet. Da jeg med BT i spidsen klagede til daværende Radikale Kulturminister Ebbe Lundgaard, så fik vi trods for vores omfattende dokumenteret oplysninger, ingen medhold.
BT har i mellemtid også afsløret, at en række af disse offentlige blev brugt til, at betale husleje for denne families It – firma kendt som Sunico, men trods for disse vel dokumenteret oplysninger blev de Radikale ved med at betale tårnhøje tilskud til familien fra Østerbro.
Det sidste i sagen er, at samme familie medlemmer som modtog tilskuddet, er for nylige blevet dømt for omfattende momssvindel til en værdig af ca. 363 millioner kroner.
Denne familie som angiveligt fik fusket både med offentlige midler og momssvindel, er i øvrigt gode venner med Manu Sareens far.
Det er det jeg kalder ”from the state to cheat the state”.
Det vil ikke undre mig hvis Manu Sareen vil nu bliv indsat, som den ny Kulturminister så denne ”stakkels” familie igen modtage flere penge fra det offentlige?

UD med dem alle...

Skrevet af L.P., Onsdag den 5. december 2012, 21:43

Om det er Manu Sareen, eller nogen af de andre på spil i paletten, der vises i BT,- er vist fuldstændig ligemeget,- det er en forsamling KÆMPE inkompetente, hjernetomme selvforherligende fjolser hele bundtet!!

Ebbe Lundgaard gjorde det, det vil Manu Sareen også?

Skrevet af PC, Onsdag den 5. december 2012, 18:05

BT har igennem sine meget omfattende artikler igennem hele 1998 til ca. 2001 oplyste, at en familie fra Østerbro havde fusket med offentlige midler. Familien drev et TV – station fra ”børneværelse” og modtog ca. 600, 000.- hvert år i tilskud fra Kulturministeriet. Da vi med BT i spidsen klagede til daværende Radikale Kulturminister Ebbe Lundgaard, så fik vi trods for vores omfattende dokumenteret oplysninger, ingen medhold.
BT har i mellemtid også afsløret, at en række af disse offentlige blev brugt til, at betale husleje for denne families It – firma Sunico, men trods for disse vel dokumenteret blev de Radikale ved med at betale tårnhøje tilskud til familien fra Østerbro.
Det sidste i sagen er, at samme familie medlemmer som modtog tilskuddet, er for nylige blevet dømt for omfattende momssvindel til en værdig af ca. 363 millioner kroner.
Denne familie som fik fusket både med offentlige midler og momssvindlere, er i øvrigt gode venner med Manu Sareens far.
Det er det jeg kalder ”from the state to cheat the state”.
Det vil ikke undre mig hvis Manu Sareen vil nu bliv indsat, som den ny Kulturminister så denne ”stakkels” familie igen modtage flere penge fra det offentlige?

Ebbe Lundgaard gjorde det, vil Manu Sareen også gøre det samme?

Skrevet af P, Onsdag den 5. december 2012, 18:04

BT har igennem sine meget omfattende artikler igennem hele 1998 til ca. 2001 oplyste, at en familie fra Østerbro havde fusket med offentlige midler. Familien drev et TV – station fra ”børneværelse” og modtog ca. 600, 000.- hvert år i tilskud fra Kulturministeriet. Da vi med BT i spidsen klagede til daværende Radikale Kulturminister Ebbe Lundgaard, så fik vi trods for vores omfattende dokumenteret oplysninger, ingen medhold.
BT har i mellemtid også afsløret, at en række af disse offentlige blev brugt til, at betale husleje for denne families It – firma Sunico, men trods for disse vel dokumenteret blev de Radikale ved med at betale tårnhøje tilskud til familien fra Østerbro.
Det sidste i sagen er, at samme familie medlemmer som modtog tilskuddet, er for nylige blevet dømt for omfattende momssvindel til en værdig af ca. 363 millioner kroner.
Denne familie som fik fusket både med offentlige midler og momssvindlere, er i øvrigt gode venner med Manu Sareens far.
Det er det jeg kalder ”from the state to cheat the state”.
Det vil ikke undre mig hvis Manu Sareen vil nu bliv indsat, som den ny Kulturminister så denne ”stakkels” familie igen modtage flere penge fra det offentlige?

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza silva, Onsdag den 5. december 2012, 17:09

DU ER KORRUPT

Kaospilot ?

Skrevet af Lasse, Onsdag den 5. december 2012, 16:59

Er det sådan en kaospilot handler under pres ? - Jeg troede at det var noget med at holde hovedet koldt netop i kaotiske situationer.

Jeg blev meget overrasket og skuffet over udnævnelsen af Uffe Elbæk til kulturminister i den nye regering - en opgave han efter min erfaring bestemt ikke var kvalificeret til. Han lagde ud med bål og brand - som er hans kendte stil for at provokere - sælg Det kgl. Teaters gamle scene osv - men uden nogen virkelig intention eller vilje til at ændre det bestående eller tænke nyt. Blot rendyrket populisme efter min mening !

Man har i bedste fald kunne karakterisere ham som en glad amatør - samrådet og hele hånteringen af Cirkus-sagen har vist at han var en håbløs dilitant !

Rygterne om kammerateri og vennetjenester og opotunisme har klæbet til ham i hans rolle som rektor for Kaospiloterne i Aarhus, formand for Kulturelt udvalg i Aarhus kommune og leder af Copenhagen Outgames - jeg har i de to førstnævnte et indgående personligt kendskab til hans virke i Outgames andenhånds kendskab fra særdeles pålidelige aktører. Engang var aviserne i Aarhus også fulde af historier om personlige og meget dyre studieture til San Fransisco - med ham selv som eneste deltager.

Nu er vi endelig færdig med at blive trukket rundt i manegen og så synes jeg at det ville klæde de radikale at finde en værdig afløser som folketingskandidat for Elbæk ved næste valg ! Min fortsatte og mangeårige støtte til partiet vil afhænge heraf !

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza silva, Onsdag den 5. december 2012, 16:59

jeg undertegnede, vil hermed bevidne, at jeg har været med til møder kommune, læge, familiehus og Cleunides og børnehave.Til det ene møde, bekræftede lægen, at Guadalupe bærer præg af at have været misbrugt seksuelt. Cleunides har i flere år bedt om hjælp hos læge og Brøndby kommune, men har ikke modtaget den hjælp psykolog til Guadalupe på 4 år Ja en pædagog sagt til min barn du kommer aldrig hjem hun er fjenet fra mig 2 år i dag jeg er klage hjælp ikke og 1 1/2 år jeg må kun se min datter 1 1/2 time 1 gang om måneden jeg er ikke mibruger og kar aldrig været jeg har aldrig været på psykiarisk hospital og bruger ikke nogen form for medicin.Min barn er blevet fjenet hun blev misbrugt i børnehaven,Brøndby er urimeligt kommune er korrupt BARN SKAL HJEM TIL MOR ♥ ♥ ♥ OG MOR ER IKKE MISBRUGT BARN KOMMUNE HJÆLP IKKE BARN ER MOD BARN KOMMUNE ER KORRUPT JEG VIL FRA MIT BARN HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, OG HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG DET ER URIMELIGT jeg tale med kommunen jeg har båndoptaglser der beviser dette om mit barn HUN BLEV MISBRUGT I BØRNEHAVEN, HUN ER BLEVET FJENET FRA MIG JEG HAR UDTALT DER BEVISER DETTE. Jane jeg må ikke holder jul min barn 3 år jeg er bekymret for mit barn

Socialdemagogerne

Skrevet af Hansen, Onsdag den 5. december 2012, 16:55

Socialdemagogerne kunne nu benytte lejligheden til at skifte Helle Thorning ud med Nick Hækkerup.

TIL Politik I Danmark

Skrevet af Cleunides souza silva, Onsdag den 5. december 2012, 16:55

Allan Andersen. Danmark har overhovedet ikke gjort mit land rigere, tværtimod. Det er vidst dig der skal gå skolen om igen, du har vidst ikke hørt efter i timen... Som sagt er der korruption i alle lande, min pointe er at danmark ikke stå ved det og slet ikke gør noget ved det, der skal jeg så hilse og sige at det gør de i mit land (Brasilien)!! Og forresten, ved ikke om du har børn selv, men det er ikke noget med sagen at gøre, du har vidst ingen forståelse. - Jeg efterlader ikke mit barn i danmark og tro mig, så snart jeg har fået mit barn hjem, så skrider jeg for det her diskriminerende land, fri få hånd, trusler og hvad i dansker nu har imod andre ind jer selv. Få dog noget empati! Du er en mand man kun kalde en racist. Jeg er ikke født eller opvokset her, om du kan læse min kommentar eller ej, er ikke mit problem, hvis jeg skrev det på mit sprog vil du ingen gang kunne komme igennem det første ord!!!! - Du kender ikke til reglerne overhovedet i Brasilien åbenbart, så her kan jeg lige fortælle, at hvis mit barn eller andre børn blev misbrugt i sin børnehave, ville de ikke blive fjernet fra sin mor, tværtimod...Børne og forældrene vil ikke betale prisen, men staten i Brasilien vil gå en og give en form for støtte og et behandlings tilbud!!

Hvid løgn af rød løgner

Skrevet af Karen Margrethe Worm, Onsdag den 5. december 2012, 16:53

Selvfølgelig lyver Helle Thorning, når hun påstår, at Uffe Elbæk selv valgte at gå.
Det var også løgn, at Henrik Sass Larsen selv besluttede, at han ikke kunne blive finansminister.
Men i forhold til så mange andre løgne er det kutyme, at man lyver i sager som disse.

FØJ BT

Skrevet af Anders H, Onsdag den 5. december 2012, 16:44

BT 1
Anstændig presse 0

PS: Dette er IKKE et forsvar eller et forsvar for Uffe Elbæk ! !

FØJ BT

Skrevet af Anders H, Onsdag den 5. december 2012, 16:44

BT 1
Anstændig presse 0

PS: Dette er IKKE et forsvar eller et forsvar for Uffe Elbæk ! !

Udskiftning

Skrevet af steen jørgensen, Onsdag den 5. december 2012, 16:43

Tja nu kommer der en ny radi splitter gal klovn mere der skal have ministerpension, Det er sku en sørgelig forsamling klovne der sidder og snylter den af i folketinget for skatteborgernes penge, der er mismod i store dele af den arbejdene befolkning, ingen vækst, ingen optimisme, og med god grund, efterlønnen er slagtet, dagpenge er begrænset, oldinge skal arbejde til de segner, de unge kan ikke få noget arbejde, Denne regering bliver med statsgaranti ikke genvalgt ved næste valg, der kommer i stedet nogle borgerlige klovne ind, men alt i alt samme lorte politik, DET STINKER AF RØV.

Let din egen røv makker

Skrevet af Peter Lars Petersen, Onsdag den 5. december 2012, 17:00

Hvor bliver jeg dog træt af at høre kvæulerende danskere brokke sig over politikerne. Kære lille Steen. De politikere der bare sidder på den flade har sørget for at du har kunnet gå gratis i folkeskolen, kan komme på hospitalet, kan få folkepension, kan køre på nogle fungerende veje og .... ja listen er lang. Det er sgu ikke deres skyld at mere ikke ændrer sig, men lige præcis alle de danske typer som dig der sidder på deres flade røv og brokker sig over de folk der netop gør noget ! Der er rigtig mange politikere der har viet en kæmpe stor del af deres liv til ulønnet frivilligt arbejde i årevis og nu har du så ondt i røven over at de folk der skal styre vores land ligefrem skal have penge for det en dag. Jajada, småligheden og den evige utilfredshed styrer desværre debatten i dette smukke land. For det er desværre nok jer der er så uengagerede at i har tid til at brokke jeg over alle andre. Let røven selv makker og kom ud hvor det batter !!

Nu, hvor vi er i gang

Skrevet af Irmgard Seewald, Onsdag den 5. december 2012, 16:36

Ja, så røg han.
Men snakker vi om at være en belastning for regeringen, er der jo andre, som er en endnu større hindring for regeringens succes:
Helle Thorning og Villy Søvndal.
Hvad med at skifte dem ud også?

Hvad så når?

Skrevet af leif, Onsdag den 5. december 2012, 16:31

Hvad sker der når nu rigsrevisionen finder ud af at der ikke er noget at komme efter? atter en gang er det lykkedes BT at ødelægge et parforhold, byggende på halve sandheder som er skuet umanerlig højt op.
det er uhyggeligt at tiden er blevet sådan at det er blevet en sport blandt journalister at se hvem der kan "fælde" flest.
Hvad med at ryde op i egne rækker, hvordan kan BT aceptere at Thomas Nørmark Krogh drikker sig fra sans og samling og overbrækker folketinget, og så alligevel beholde pladsen, der er s'ku noget der lugter

Mange bække små

Skrevet af Lise Jensen, Onsdag den 5. december 2012, 16:58

Prøv at forstå af de fleste danskere har fået nok.

Det er VORES penge de forvalter, og VORES penge som betaler deres løn.

Måske ender det med at der ikke er noget at komme efter juridisk, men moralsk er vi ved at rense ud, og der røg han i svinget, og mange andre vil følge efter.

Han rejste til usa til et bryllup for Kbh. kommunes penge (world outgames), og sagde det kunne begrundes fagligt, ja klart - standardsvaret for den type mennesker.

Han skrev til Cohen og fik Cohen tvunget til at lade Elbæk's ynglingsdansetrup bruge Cohens sange/musik.

Han fik bevilliget 6 millioner kroner til hans ynglingssted, hvor han selv har været bestyrelsesmedlem. En AFUK artist koster 300.000 kr. om året at uddanne, en læge koster 97.000 kr. om året, og en jurist koster 45.000 kr. om året.

Han har (formodentlig) fået ansat sin mand på samme sted (AFUK).

Han har holdt arrangementer for en høj kuvertpris på sit ynglingssted 5 gange, og ville holde det igen, hvis ikke den såkaldt gode embedsmand sagde at nu var det nok en god idé at stoppe.

Jeg ved godt at den slags moral altid har gået fint, men det går ikke fint mere, for dem som betaler (os lønmodtagere) vi gider ikke mere. Forstå det! vi gider ikke mere.

Jeg forstår godt at det er svært at forstå for folk som er vant til at sådan var det jo, og hvorfor kan det ikke fortsætte med samme moral som i de gode gamle dage?.

Det kan det bare ikke længere. Mærk efter, befolkningen vil ikke længere. Vi vil ikke, vi kan ikke, vi orker ikke længere betale til alt muligt. Vi er i krise, vi har ikke brug for dyre kulturforanstalninger i en krise, mens de "varme hænder" spares væk.

Hvad sagde jeg?

Skrevet af Magnus Klein, Onsdag den 5. december 2012, 16:27

I går spåede Helle Thorning, at Uffe Elbæk ville blive siddende mange år i ministerstolen.
Jeg er nu nok bedre til at spå og tillader mig at gentage mit indlæg fra i morges 7.41:

"Det vil ikke undre mig, om vi i løbet af meget kort tid - måske allerede i dag - hører, at Uffe Elbæk selv ønsker at trække sig fra ministerposten.
Så ved vi alle sammen godt, at han har kæmpet bravt for sit liv, men fået alternativet: Enten trækker du dig frivilligt, eller vi bliver nødt til at fyre dig.
Det er den sædvanlige fremgangsmåde.
Han er blevet er stor belastning for en regering, som ikke står godt i forvejen, så der er ikke råd til øllebrødsbarmhjertighed."

Helle afviser...

Skrevet af L. Johs, Onsdag den 5. december 2012, 16:21

Helle afviser fyring....

Der er så bare det lille problem, Helle, -
at dig stoler vi heller ikke på!!!!

Hvor mange gange har du løjet for os?
Hvor meget har du "taget" af fælleskassen ved at undgå skat i landet?

I ligner en flok "græske" politikere!

DER ER FLERE

Skrevet af Leif Kjær, Onsdag den 5. december 2012, 16:20

Jamen så mangler vi bare at resten af regeringen følger trop!

Uha

Skrevet af Jesper P, Onsdag den 5. december 2012, 16:17

Man tør næsten ikke tænke på erstatningen for Elbæk (hvem har De !) - som jo skal findes snart i Radigale rækker.

Som de græske politikere...

Skrevet af L.Johs, Onsdag den 5. december 2012, 16:16

Alt det, vi har fået demonstreret af Helle og hendes regering - viser ligheder med de græske politikere/regering, der sørgede for at rage til sig !!!

Desuden ser vi, at danskerne ikke mere kan genkende deres land!

Helle & co (Vestager især) - har sat al deres energi ind på, at få landet til at ligne alt andet end det, der er dansk.
Nu ligner det mest af alt - en BANANSTAT!

Klog beslutning

Skrevet af steen, Onsdag den 5. december 2012, 16:15

Uffe klog beslutning ud af vagten .
Fremover skulle alle medlemmer af folketinget pr 1 januar 2013
der bruger penge de ikke er berettige til smides ud af vagten.
Desværre dække de over hinanden. Mere faste linier savnes.

Skandale

Skrevet af Tom Hansen, Onsdag den 5. december 2012, 16:11

Endnu en fuldstændig uskyldig politiker med snehvid samvittighed er blevet tvinget ud af en skandalepresse via en hetz på hans endnu mere uskyldige familie!