Elbæks mand blev ansat uden opslag

Kulturminister Uffe Elbæks mand Jens Pedersen, blev 1. maj ansat som sekretær på artist- og produktionsskolen AFUK.

Samtidig kæmpede AFUK for at opnå statstilskud indenfor ministerens område.

Stillingen blev ikke slået offentlig op, men ministerens mand var den bedst kvalificerede, hævder forstanderen overfor BT.

Dagen efter ansættelsen af Jens Pedersen, anmodede AFUKs forstander om et møde med Uffe Elbæk om millonstøtte til en ny uddannelse.

Oplysningen om den favorable ansættelse kommer dagen efter, at BT kunne fortælle, hvordan kulturministeren flere gange har støttet skolen ved at henlægge officielle møder og repræsentation på skolen for i alt 180.000 skattekroner.

Heraf blev de 100.000 kr. brugt efter at Jens Pedersen blev ansat. AFUK, der står for Akademiet for Utæmmet Kreativiet, er en skole, hvor Uffe Elbæk selv har siddet i bestyrelsen.

En skole, som Elbæk sikrede fik seks mio kr. i statsstøtte over finansloven.

Ingen kommentarer

BT har forsøgt at få en kommentar fra Uffe Elbæk til forløbet, men han har ingen kommentarer, fortæller hans særlige rådgiver.

- Vi henviser til AFUK for ansættelsesforhold omkring Jens, skriver ministerens særlige rådgiver i en mail til BT.

AFUKS bestyrelsesformand, advokat Knud Foldschack må først undersøge sagen, inden han kan hjælpe til med opklaringen.

- Jeg var ikke vidende om, at ministerens kæreste var blevet ansat, før jeg fik det at vide i en samtale med forstander Annesophie Bergmann Steen for en måneds tid siden, siger Knud Foldschack.

Men han forklarer, at der ikke har været offentlig stillingsopslag.

Sagen kort - Uffe Elbæk

Sagen om AFUK - Akademiet for utæmmet kreativitet - 2012

20. januar Møde mellem Uffe Elbæk og kultur- og fritidsborgmester Pia Allerslev (V), hvor muligheden for kommunal støtte til den nye cirkusuddannelse på AFUK bliver drøftet.

22. januar Opfølgningsmøde, hvor det anslås, at uddannelsen vil kræve en støtte på godt 15 mio. kr.

27. februar Statsforvaltningen Hovedstaden meddeler, at kommunen ikke må give støtte til uddannelsen. Det betyder, at pengene i stedet må findes gennem finansloven.

1. maj
Uffe Elbæks mand, Jens Pedersen, bliver ansat som sekretær i AFUK.

2. maj AFUKs leder, Annesophie Bergmann Steen, anmoder Uffe Elbæk om et møde om den nye cirkusuddannelse.

22. juni AFUKs leder, Annesophie Bergmann Steen, anmoder Uffe Elbæk om et møde om den nye cirkusuddannelse.

13. september Københavns Kommune afsætter 6 mio. kr. til den nye uddannelse på AFUK.

8. november
Uffe Elbæk mødes med AFUKs bestyrelsesformand, Knud Folschack, og Annesofie Bergmann Steen, hvor man drøfter den nye uddannelse.

11. november
Regeringen og Enhedslisten kommer til enighed om finansloven, hvori de seks mio. kr. til AFUK bliver tildelt.

Hvad med mener du - Bør Uffe Elbæk trække sig som kulturminister, fordi han har støttet artistskolen, hvor hans mand er ansat?

DELTAG I DEBATTEN HERUNDER

LÆS HELE HISTORIEN I BT I DAG
- Elbæk har gjort det før
- Kollegaer: Det ser mistænkeligt ud

Læs også:

Din kommentar

Kommentarer

Værre end Anker regeringen

Skrevet af Preben Jacobsen, Onsdag den 5. december 2012, 19:11

Vi kan jo ikke forvente andet end vennetjenester fra en rød regering,
der ikke har respekt overfor offentlig midler( se tag selvbord)

Værre end Anker regeringen

Skrevet af Preben Jacobsen, Onsdag den 5. december 2012, 19:10

Vi kan jo ikke forvente andet end vennetjenester fra en rød regering,
der ikke har respekt overfor offentlig midler( se tag selvbord)

Det er ikke første gang!

Skrevet af PC, Onsdag den 5. december 2012, 16:56

Beklager fejlen i min indslag, det var tidligere Kulturminister Ebbe Lundgaard og ikke Ebbe Lundberg.

Det er ikke første gang!

Skrevet af PC, Onsdag den 5. december 2012, 16:54

Tidligere Radikale Kuklturminister den afdøde Ebbe Lundberg, betalte ca. 600.000 i tilskud til en familie, som ifølge BT drev "tv - station fra "børneværelse" i Østerbro. Da vi med BT i spidsen klagede, fordi TV- forening ikke engang havde medlemmer, så fik vi ingen medhold. Ebbe Lundgaard og de Radikale var så venlig, at de blev ved med at betale offentlige midler til denne formodet fusker. I dag kan jeg yderligere tilføje, at BT i sin også fik denne familie for at havde misbrugt disse midler til, at betale husleje for familiens eget It - firma kendt som Sunico.
For nylige har samme personer som drev TV- forening og deres It – firma Sunico, modtaget dom fra Landsretten for at havde svindlet for mere end 363 millioner kroner!

BT's redaktører har meget gode kendskab til denne historie.

Rablende vanvid

Skrevet af H. Kristensen, Onsdag den 5. december 2012, 12:22

Nu skal vi jo lige tænke os om. Vi er jo et umådeligt rigt land, som har råd til at bruge 900.000 kroner på at uddanne en klovn, ca. 300.000 kr. mere end det koster at uddanne en læge.

Men, vi har ikke råd til at lade kræftsyge beholde deres erstatninger i fred, så de i det mindste kan få en god sidste tid. Vi har ikke råd til rengøring hos vores gamle, og sådan er der så mange "ligegyldige" småting vi ikke har råd til. Klart, vi har brug for klovne til at få os til at tænke på noget andet end de platugler og levebrødspolitikere vi har til at bestemme over Danmark.

Helt ærligt, det er da fuldstændig rablende tosset - man skal vist være meget kulturel og radikal for at kunne smide penge ud på sådan noget plat, når man ellers sidder og vender og drejer hver 50-øre for at få statsregnskabet til at passe.

Har den universitetsuddannelse de fleste af dem derinde har fået, betydet at de har smidt hjernen væk undervejs, eller lærer man fuldstændig at se bort fra almindelig sund fornuft og anstændig opførsel? Får man på universiteterne indpodet den opfattelse, at moral og etik kun gælder for den befolkning man har fået magten over?

Folket skal spare - på alt, men politikerne kan bruge skatteydernes penge på hvad de lyster.
Man venter hvert øjeblik at høre Helle Thorning-Smith og Margrethe Vestager udbryde i kor “Hvis folket ikke har brød, hvorfor spiser de så ikke kage?”

Stil det rigtige spørgsmål

Skrevet af Steen K Thomsen, Onsdag den 5. december 2012, 09:28

Min umiddelbare holdning:

Uffe Elbæk har kvajet siog og bør gå.
Grunden:
Han har, bag andres rryg og lidt i smug, støttet en institution har selv er inhabil i forhold til.
Havde han nu sendt anbefalinger rundt i ministerierne og foreslået stedet til andre - altså fremhævet det gode eksempel og fra tid til anden benyttet det selv - og offentligt have fortalt sin relation i alle detaljer, så havde det været i orden.

Det er hemmelighedskræmmeriet der er problemet.

Perfekt match

Skrevet af Tom, Onsdag den 5. december 2012, 07:46

Hmmm, dømmekraft og prio passer fint med hvad vi har set fra HTS, med skattesag, Tysk leasing, privatskole. Og hvad betyder det at ansætte en bøsse hvis man får 6mio for det + det løse

Den totale fiasko

Skrevet af Simonsen, Onsdag den 5. december 2012, 06:17

Kaospilot - uhæmmet kreativitet - hvad kunne det næste blive, hvis Elbæk får lov til at blive siddende på posten? Han skal da bare have fem kolde i røven og ud af vagten!

Ud med den bøsse

Skrevet af Holger Danske, Onsdag den 5. december 2012, 01:22

Ja jeg bliver ikke forundret at han er Radikal der er jo næsten ikke andet en bøsser i det parti

Og så opføre sig som en kong gullerod men det er åbenbart hvad det parti kan mønstre Ikke meget andet end bøsser og lesbiske

Han skulle betale hele gidet selv og så hænges offentligt sådan en platugle

Det er på tide at Danskerne gør oprør mod det styrre og sætter dem på kontanhjælp

Danmark frit

Uintelligent

Skrevet af Steen K Thomsen, Onsdag den 5. december 2012, 09:29

Den uintelligente svada du bringer er jo den slags der får andre til at ville holde hånden over Uffe Elbæk.

Det er da hanrende irrellevant at manden er bøsse.

Din homofobi er til gengæld relevant og beskæmmende årstallet taget i betragtning.

Befri Danmark - for din slags

manglende dømmekraft

Skrevet af G. Mortensen, Tirsdag den 4. december 2012, 18:58

Manden er minister og har ikke selv indset, at han har rodet sig ind i nepotisme og interessekonflikter. Yderligere er han åbenbart blevet advaret af embedsmændene og lyver om dette.
Hans dømmekraft fortæller ham åbenbart heller ikke, at han bør løse dette selv.

Der må være højere krav til en minister i Danmark!!!!

Helle og Margrethe udfordrer EL - tør de ???

Løsningen!

Skrevet af Papa Del Soleil, Tirsdag den 4. december 2012, 16:35

Jeg ser 3 juridiske udveje af denne situation:
a) Han går af frivilligt,
b) der stilles et mistillidsvotum til ham fra folketingets side, eller,
c) han krediteres med et nakkeskud bag en containeren og vi drikker en øl.

Endnu en radikal minister her misforstået sin stilling

Skrevet af Tove Samuelsson, Tirsdag den 4. december 2012, 14:49

Utroligt, alle steder bliver der skåret i budgetterne, men åbenbart kan man bruge en masse kroner på klovnerier. Vi har ikke brug for en minister der klatter danskernes penge væk.

Endnu en populist uden baggrundsviden

Skrevet af Nemesis, Tirsdag den 4. december 2012, 22:46

Tove: Det ville klæde dig at søge information om emnet, før du umotiveret galper op.

VK-regeringen brugte - på EN dag - 356.000 kr

AFUK-sagen: Tidligere socialminister Benedikte Kiær (K) finansierede i 2011 en konference til 356.000 kr. på Akademiet for Utæmmet Kreativitet.

http://www.jyllands-posten.dk/protected/premium/in…

Elbæk nåede efter FEM dage / møder kun op til 180.000 …

Du må da mindst være Radikal

Skrevet af Holger Danske, Onsdag den 5. december 2012, 01:40

Du er da vist radikal :)
Måske også bøsse føj nogle platuger du tilhører

Du må være DF'er

Skrevet af Karsten Jensen, Onsdag den 5. december 2012, 12:37

Holger: Du tilhører et segment, der i daglig tale vil høre ind under taberne,den gruppe, der typisk tilhører landsforræderne fra DF. Nutteput Danmark, med rødternede duge, og ligusterfacismen som ledestjerne. En gruppe der intet har at byde på andet end det du fremturer med, hvad kan man bruge det til?, blottet for fakta, eller argumenter og saglighed. I vil aldrig blive stuerene, eller i besiddelse af selv den mindste form for intelligens. Gud ved hvordan du klarer en almindelig hverdag, med disse holdninger, men det gør du måske heller ikke?

Skvat!

Skrevet af Maria Larsen, Onsdag den 5. december 2012, 12:29

Holger: Flot dit skvat, alle der ikke er enige med dig er enten Radikale eller bøsser, vi er faktisk helst fri for typer som dig, med disse fordomme, og fobier.

AFUK

Skrevet af lise jonsén, Tirsdag den 4. december 2012, 14:47

Så blev danskerne bekendt med, at der også findes en uddannelse i utæmmet kreativitet.

Den bliver tildelt 6 millioner, hvor Fregatten Jylland må nøjes med 1,7 mill. Det kan fregatten ikke nøjes med, så den må nok lukke og slukke. Skammeligt, når man tænker på dens kulturelle betydning!
Men det handler måske om interesse for ældre dansk kultur?

Radikale fornyere

Skrevet af VM, Tirsdag den 4. december 2012, 13:54

Som det da kører derudaf for de radigale,-nepotisme så det vil noget,-masser af skattekroner i støtte til mand/konens arbejdsplads som lige fik 6 mill. skattekroner i støtte til et tvivlsom cirkusprojekt,-og så lige en kirkeminister som gerne ville snyde fattige indiske børn for 24.000 kr,-jo jo, -de radikale er virkelig et frisk pust i dansk politik.
Og de kan roligt fortsætte stilen,-enhedslisten freder ministeren.
Har vi det ikke dejligt ??????

for groft

Skrevet af Hansen , Tirsdag den 4. december 2012, 12:59

Det her er simpelthen for groft, lige så snart man har magt så misbruger man den.Men det er jo i god tråd med både statsminister og alle andre medløbere de hytter sig selv ,vær dog ærlige,men det kniber åbenbart meget

Borgen / folketiget

Skrevet af reinholt, Tirsdag den 4. december 2012, 12:27

Tjaahh, det har jo altid været sådan "Rød kører Danmark i sænk, Blå kommer ind, og retter op". Hvornår siger danskerne stop ????.
Erhart Jacobsen sagde det jo "Det er så dårligt vejr i DK, at en revolution ikke er mulig", vejret kan opløse enhver demonstration, derfor sidder en u-duelig regering endnu.
Hvorfor skifter man ministre ud. " Jo, for når de har siddet der i 1 år, er både de og børnene sikret pension for resten af livet.
Hvem betaler ??????????????

HTS

Skrevet af Kirsten, Tirsdag den 4. december 2012, 12:11

Statsministeren har som en af de få i landet tillid til kulturministeren.
Bare man siger undskyld er man frikendt, kommer vi til at se samme model i skattesagen og mon statsministeren syntes det samme gælder menige menneske.

Elbæk

Skrevet af Søren, Tirsdag den 4. december 2012, 11:20

Han skal bare fyres han er fyldt med løgn, lige som alle de andre der sidder derinde, og dækker over hinanden, og bruger alle de skattekroner, afsted med ham.

Dumt af EL

Skrevet af John Olsen, Tirsdag den 4. december 2012, 11:00

Det var et rigtigt dumt politisk træk fra Enhedslistens side, at frede kulturminister Uffe Elbæk, Margrethe og Helle.

Den vennetjeneste kommer til at gå ud over Helle Thornings socialdemokrater, som kommer ud i en lang politisk ørkenvandring, når de ryger ud som regering ved næste valg.

Og hvad kan Enhedslisten fremover love vælgerne ? Ikke andet end de stiller op som venner der altid redder, uanset hvad....

Hvis den politiske strategi fra Enhedslisten fremover bliver, at frede denne menneskefjendske regering der så tydeligt politisk skider på deres medmenneskers velbefindende , mister i den næste generations vælgere.
Det er tankevækkende at Enhedslisten støtter op om en regering, som tydeligvis først og fremmest tænker på sig selv i første række, og dernæst familien og vennerne i anden række. Ovenikøbet gør regeringen det på en brutal måde, hvor der ikke tages hensyn til andre mennesker der ikke er inde i varmen.
Derudover er regeringens politik målrettet således, at det får dyrebare brutale økonomiske omkostninger for alle os andre dødlige der endnu kan kalde os for arbejdende skattebetalere.
Forsætter regeringen med deres støtteparti Enhedslisten i samme politiske økonomiske spor, uanset de menneskelige omkostninger og familie tragedier der venter lige om hjørnet, vil det tage årtier at rette op på dette menneskefjendske politisk økonomiske kaos.

Knæfald

Skrevet af susanne larsen, Tirsdag den 4. december 2012, 10:24

Vi fik morgenkaffen i den gale hals, da vi erfarede, at EL har tænkt at gøre et dybt knæfald for kulturministeren.
Jeg har fået afslag på 3 måneders undervisning - HGS - der skulle få mig væk fra kontanthjælp og over på arbejdsmarkedet , via voksenelevplads som lægesekretær. Jeg fik et nej, fordi jobcenteret skulle spare penge. Nu har jeg været i fogedretten gange flere, og nu kan jeg igen konstatere, at ministrene smider om sig med penge, fordi kulturudvalget er for fine til selv at betale for frokosten i snapstinget. Og nordmænd og svenskere skal lære at stå på hovedet for 6 mio kr... Jeg er grædefærdig og i chok!

Uffe Elbæk

Skrevet af Ole Lauridsen, Tirsdag den 4. december 2012, 10:03

Min gamle bedstemor sagde: "Man skal passe på når lort kommer til ret" Det passer vel egentlig meget godt på sagen her. Her har vi en minister som kommer ud af ingenting, og som i den gradikke har forstået at det er mine og dine penge han leger KONGE for.

Der kan ikke blive penge til fregatten Jylland, samt til Den gamle by i Århus, to kæmpe attrationer som mange, specielt turister besøger hvert år.

Der kan bevilges penge til aktiviter hvor kæresten, manden, eller hvad man kalder ham er ansat, og hvor en flok nordmænd fører sig frem for vores penge, og endda 6mill. Det er forkasteligt at Frikadelle Helle ikke går noget, men hun tør jo ikke for arrogance Vestager.

Vi kan også konstatere,, at Enhedslistener et total latterligt parti som synger med den flok ulve de er iblandt. På sagens første dag råbte de op om nipotisme, men nu har de fået at vide vores latterlige regering hvordan de skal aggere.

Produktionsskole

Skrevet af Maya W, Tirsdag den 4. december 2012, 07:38

På trods af at ordet akademi indgår i Jens Pedersens arbejdsplads, og der således skulle være tale om en højere læreranstalt, er der tale om en produktionsskole, som rekruterer sine elever blandt unge, som ikke magter gymnasiet. Sødt initiativ, men lad os kalde tingene ved deres rette navn. Dog synes jeg, at der er mange andre kulturelle områder (Symfoniorkestre) som må stå for skud, for Elbæks betænkelige prioriteringer. Elbæk er ikke kompetent, og selvom Helle ikke kan se det, så kan folket.

Produktionsskole

Skrevet af Maya W, Tirsdag den 4. december 2012, 07:30

På trods af at ordet akademi indgår i Jens Pedersens arbejdsplads, og der således skulle være tale om en højere læreranstalt, er

Lille Lars

Skrevet af ulla, Mandag den 3. december 2012, 21:14

Nu er det uffe der har gjort noget dumt. Så råber i op fordi det er en radikal, hvad med alt det lille lars lavade både da han var sundhedsminister og statsminister spørg bare ulla tørnæs hvad han hjalp hendes far med og hvad med tranen som også ville have penge til hendes mor hvor hun blev rigtig tøset fornærmet.

Fej for egen dør.

Skrevet af Kirsten Kathrine, Tirsdag den 4. december 2012, 10:34

Eller da løkken arrangerede et band til en VU fest, men ikke ville betale.

Lige nu på BT PLUS

Mode og skønhed
Effektivt 14 dages video trænings- program

Effektivt 14 dages video trænings- program

07/08
Mode og skønhed
Kom i form på hjul - på 8 uger

Kom i form på hjul - på 8 uger

29/04
Mode og skønhed
2,5 pct: Historisk lån på gaden

2,5 pct: Historisk lån på gaden

26/08
Mode og skønhed
Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

Slankehit: Få hurtige resultater med simple fastekure

15/08