Forbrugerombudsmanden holder fortsat øje med Mode-Magasinet, der kaldes ren reklame. Næste nummer kommer på gaden til oktober.

Mode-Magasinet er skjult reklame og i strid med loven. Det skal stå klart og tydeligt på forsiden, at det er en reklame, så forbrugerne ikke er i tvivl. Sådan lyder beskeden fra Forbrugerombudsmanden, der i to breve til udgiveren har gjort opmærksom på reglerne for markedsføring. Artiklerne i Mode-Magasinet er finansieret af de omtalte firmaer, og det har læseren ikke fået at vide.

- Problemet er, at det er ren reklame, og det stod ingen steder i det første nummer af Mode-Magasinet, vi kiggede på. Når en virksomhed på denne måde betaler for en artikel, så er det jo annoncering og ikke redaktionel omtale af et bestemt produkt, forklarer Jørgen Fabricius Hass, jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Peter Andreasen, administrerende direktør for Mode-Magasinet, bekræfter, at der er behov for en mere tydelig varedeklaration.

/ritzau/