Virksomhederne har fået et nyt værktøj til brug på det globale marked. Kunder kræver i stigende grad respekt for menneskerettigheder, miljø og sociale forhold.

Seks ud af ti danske virksomheder oplever, at kunderne i stigende grad kræver dokumentation for, at de lever op til sociale, miljømæssige og etiske forhold. Globaliseringen gør, at kunderne ser på andet end kvalitet og pris, når de vælger en vare. Og virksomhederne fik onsdag et nyt værktøj, CSR-kompas, til at håndtere de stigende krav.

Erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) er tilfreds med, at kunderne stiller virksomhederne til regnskab for deres etiske og miljømæssige bundlinje, men det skærper udfordringen for virksomhederne.

Værktøjet er udviklet i et samarbejde mellem Økonomi- og Erhvervsministeriet, Institut for Menneskerettigheder og erhvervsorganisationen Dansk Industri. CSR står for Corporate Social Responsibility. Med CSR-kompasset kan virksomhederne som led i den globale fødekæde dokumentere, at de lever op til de etiske krav.

/ritzau/