Om nogle få år ændres den måde vi spiller computerspil på i dag markant.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Hvor vi i dag sidder alene foran enten computer- eller TV-skærm og maksimalt har tre-fire venner siddende ved siden af til at spille imod, vil vi snart opleve et boom af onlinespil til både konsol og PC. Perspektiverne og de økonomiske muligheder for spiludviklerne er enorme. Derfor vil vi se dette marked udvikle sig med stormskridt i løbet af kort tid.

Onlinespil er i dag en fritidsbeskæftigelse for mange danske computerspillere, men desværre er udbudet af virkelig gode spil ikke ret stort. Flere tusinde er dog nærmest blevet afhængige af spillet Everquest, hvor man befinder sig i en virtuel verden og har bygget sin egen figur op som beboer i en landsby. Everquest har dagligt omkring 80.000 spillere fra hele verden inde omkring sit univers og er et godt eksempel på fremtidens spil. Det nyeste skud på stammen af disse gigantspil er Anarchy Online, som vi har anmeldt til topkarakter i denne uge, og principperne i dette spil er for så vidt de samme som i Everquest. Det gælder nemlig om at opbygge sig en figur, som man kan spille med - i princippet - i uendelig tid. Fælles for både Everquest og Anarchy Online er, at der faktisk ikke er nogen grænser i de enorme verdener, og at man aldrig føler sig »bundet« af en handling. Omvendt er det netop denne type spil, der er blevet beskyldt for at skabe en virkelighedsflugt for nogle mennesker, da man uden det store besvær sagtens kan leve sig helt ind i sin cyberrolle i disse spil. Især da man via sine handlinger i spillet bygger sin egen profil for figuren og derfor kan være med til at skabe sin egen identitet.

Hidtil har vi kun haft mulighed for at spille denne type spil på PC, da konsollerne endnu ikke har forsøgt sig. Undtagelsen er dog Dreamcast, som bl.a. med spillet Phantasy Star Online har formået at skabe en tilsvarende, om end mindre, verden. Dog har vi i Danmark ikke haft denne mulighed, da Sega ikke ønskede at åbne for en dansk internetforbindelse. Scenen skifter dog om ganske få år. Både Sony og Microsoft satser stenhårdt på internettet som legeplads i fremtiden. For Sonys vedkommende sikkert først for alvor med PlayStation 3, mens Microsofts X-Box givet vil få muligheden først. Økonomien i denne type spil er nemlig rigtig god. Man betaler nemlig ofte et gebyr for at »blive lukket ind« i den virtuelle verden. Og mulighederne er enorme. På stort set alle fronter. Vi kender i forvejen rollespillene som Anarchy Online og Everquest, men hvad sker der med f.eks. sports- og bilspil. Det vil det i fremtidens virtuelle verden givet være muligt at blive professionel fodboldspiller i Cyberspace.

Når fremtidens fodboldkampe skal kæmpes, vil det blive med 22 spillere, der sidder hjemme foran skærmen og kæmper som to hold. Der er allerede nu lavet struktur til deciderede professionelle ligaer, hvor de bedste computerspillere bliver tilbudt kontrakt for at spille for bestemte hold. Tingene vil for så vidt ikke adskille sig ret meget fra virkelighedens sportsverden, og vi ser allerede i dag eksempler på, at de bedste computerspillere i f.eks. Quake kan tjene et millionbeløb på årsbasis ved at spille som professionel med sponsorer i ryggen. På det mere »almindelige« plan vil vi naturligvis finde en masse tilbud til os »glade amatører«. Det er fremover slut med at køre formel 1 med sin computer. Når du vil spille et formel 1-spil, skal du bare finde en ledig spilserver, som tilbyder dette spil, og pludselig skal du køre mod 21 »levende« modspillere fra hele verden.

Som fremtiden ser ud i dag, vil denne spilmarkedsplads på nettet blive en god forretning for alle. Spilleren får typisk sit spil for et ganske lille beløb og skal fremover blot betale for den tid, han bruger det. Til gengæld regner spiludviklerne med, at deres spil vil blive spillet langt mere, når de nye muligheder åbner sig. De eneste tabere ved dette er tilsyneladende piraterne, der sandsynligvis vil få det svært i fremtiden. Onlinefremtiden er uundgåelig - men det skal vi bestemt ikke være kede af!