Sammenlægger man tal fra bl.a. businessweekly.com og The Times, har Harry skønsmæssigt indtjent omkring 150 mia. kr. siden begyndelsen. Hvis man inkluderer alt. Og det er bare den direkte omsætning på bøger, film, merchandise og dvd.

Indtil nu er det med stor kunstnerisk og økonomisk integritet lykkedes J. K. Rowling at få magi og 'money' til at balancere uden at støde de mange millioner af fans fra sig.

Men spørgsmålet er, om Harry overlever pottermore.com. Det nyeste online-initiativ er umiddelbart en mega succes. Der var 4,1 mio. brugere inde på pottermore.com - alene i løbet af de første 120 sekunder! Samtidig har det nye initiativ for første gang i Potters historie affødt massiv kritik.

Industrien omkring Potter kritiserer, at Rowling og Sony nu har monopol på salg af Potter som e-bog. På fansites kritiserer brugere indholdet: Der er intet nyt, brugernes involvering virker stærkt begrænset.

Logisk forlængelse

Ifølge forfatteren til bogen 'Harry Potter: The Story Of A Global Business Phenomenon', Susan Gunelius, er Potters brand næsten umuligt at kvæle.

- Jeg havde personligt helst set, at Rowling lod være. Potter var magnetisk, dette risikerer let at blive et ordinært loppemarked. Jeg kan forstå dem, der mener, at det mest ligner et forsøg på at fastholde rettigheder, skriver hun i en mail til B. T.

- Omvendt er pottermore.com en logisk forlængelse af Rowlings geniale marketingstrategi: Et godt produkt, følelsesmæssigt engagement, mund-til-mund marketing, online hype, drilleri og konstant markedsføring, konsekvent forsvar af Potter-brandet, siger Gunelius.

Allerede da det blev kendt, at Warner Brothers og Rowling ville dele 'Harry Potter og dødsregalierne' op i to, lød der beskyldninger om plat kassetænkning.

- Det kan godt se lidt spekulativt ud. Men det afgørende for Potters videre liv er, at det hviler på et sundt grundlag - at både bøgerne og deres filmatiseringer ganske enkelt er gode, siger B.T. s filmekspert Jacob Wendt Jensen.

- Warner og Rowling har undgået filmbranchens typiske grådighed, som ofte betyder, at budgettet halveres i nr. to i en serie, billigere skuespillere, dårligere instruktører. Ambitionsniveauet har været stort hele vejen igennem, mener Jensen.

Han er til gengæld skeptisk mht. pottermore. coms evne til at bære fankulturen videre.

Intet nyt

- Som jeg hører det, er det eneste unikke tilbud i det univers Rowlings kommentarer og dagbogslignende indslag. Pottermore.com ligner mest af alt en markedsføringsplatform for den nye film, siger Jensen.

En af Danmarks største hardcore Potterfans, Ulrik Ulmer, står bag fansitet azkaban.dk. Han har senest været en tur i London for at overvære verdenspremieren på 'Harry Potter og dødsregalierne II'.

- Personligt vil jeg aldrig slippe Potter. De bøger har haft så stor betydning i mit liv, hjulpet mig ud af min ordblindhed, siger Ulmer.

- Men når det er sagt, kan jeg godt frygte, at Potter bliver ligesom Star Wars, hvor man hele tiden finder på nye, mere eller mindre ligegyldige tiltag. Som at lave en animationsversion.

Eller folkene bag 'Ringenes Herre', der laver en 'Hobbitten' alene med det formål at tjene flere penge, selvom de flere gange har sagt, at det var slut. Der er grænser for, hvad magien kan bære. Også når det gælder Potter, siger Ulrik Ulmer.