Patienter, der har fået dårlig behandling på hospitalet, kan sagtens være tilfredse med forløbet. De udbredte tilfredshedsundersøgelser virker ikke.

Tilfredshedsundersøgelser, som er en af de mest udbredte metoder til at evaluere kvalitet på hospitaler, i skoler og på efteruddannelser, kan give et fuldstændigt misvisende resultat. Det skriver Videnskab.dk.

Nicolai Kristensen fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, har analyseret testresultater fra 3500 kursister indsamlet før og efter, at de tog på efteruddannelse.

- Det er ikke er en god måde at evaluere på. Det siger noget om kursisternes tilfredshed, men intet om, hvor meget de har lært, siger Nicolai Kristensen, seniorforsker ved Anvendt KommunalForskning.

Konklusionen bakkes op af en undersøgelse fra Enheden for Brugerundersøgelser under Region Hovedstaden.

- Hvis folk føler, at lægen har været god til at informere og kommunikere og medinddrage patienten, kan man komme ud for, at folk der har oplevet deciderede lægefejl, alligevel svarer, at de har et samlet positivt indtryk af indlæggelser på sygehuset, siger Morten Freil, direktør i paraplyorganisationen Danske Patienter.

/ritzau/