»Vi skal være foruroligede, nærmest i panik.«

Det siger motorikvejleder Mads Brodersen, efter nye tal viser, at hvert tredje barn i de danske børnehaveklasser har så store motoriske vanskeligheder, at det kan få konsekvenser for deres indlæring og sociale liv. Det skriver tv2.dk.

Vejlederen mener, børn i dag laver for mange stillesiddende aktiviteter som for eksempel at spille computer, læse med de voksne eller se på en iPad. Disse aktiviteter har taget overhånd, for børn har i høj grad brug for grundlæggende lege som at løbe, hoppe, svinge sig, kaste noget, gribe noget eller at brydes.

Det er tal fra 13 sjællandske kommuner, der viser, at antallet af før-skolebørn med motoriske udfordringer er steget fra 25,9 procent i 2010 til 31,4 procent i 2014, skriver tv2.dk.

Konsekvenserne ved dårlig motorik er ifølge Mads Brodersen en svagere kropslig udvikling, en mindre koncentrationsevne og et dårligere sprog.

BNB