Klimaanlæg, GPS, soltag, EPS, mindst seks airbags og pæne crash-tal. Vi vil både have det sjove og det sikre.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>En rundtur hos en række bilforhandlere på Amager viser, at vi vil have det hele, når familien skal have ny bil.

-Ja, det er ikke nok med fire hjul og en kasse. Folk vil have alt det elektriske, ruder, soltag, klimaanlæg til 13.000 kr. m.v. Men folk vil godt af med et par hundrede mere om måneden, for det er jo penge, de får igen ved salg.

Og så er jeg sikker på, at det helt store scoop i småbiler bliver automatgear. På blot to år er salget med automatgear steget fra ingenting til ti pct., siger forretningsfører John Larsen, Andersen & Martini Biler.

Han kravler ind i Puntoen for at demonstrere det store soltag. Også på bagsædet er der udsigt til blå himmel, sol og skyer.

Magelighed er årsagen til, at automatgear efterspørges mere og mere, ligesom små biler er blevet mere populære i seks gears versioner frem for de normale fem gear. Det giver bedre trækkraft.

Metallak er nu oppe på at være sprøjtet på ni ud af ti biler, fjernbetjent centrallås, el-ruder m.m. er nærmest et krav for bilkøbere.

Vil have det hele
Ude på pladsen står en kvinde, der er tæt på at skifte sin gamle Punto ud med en ny og smartere model.

-Jeg vil bare have det hele i bilen. Men jeg kræver også service af værkstedet, fordi jeg er alenepige. De kan godt være lidt frække på værksteder rundt omkring og tale lidt ned til os damer, forklarer Jytte Bagge-Petersen, Kastrup. Og føjer til:

-Jeg vil absolut have alt det i en bil, der bimler og bamler. El-soltag i dobbelt længde, el-centrallås med fjernbetjening, klimaanlæg og måske automatgear. Og nu jeg er alene, kan vi godt se nøjere på økonomien. Den må ikke være for dyr, og den skal køre langt på literen.

Til gengæld er hun ikke så vild med at betale op til 30.000 kr. for en større motor. Den lille model af den nye, store Punto koster 140.000 kr., men med diverse ekstra luksus løber prisen op i over 200.000 kr.

Lige nu går snakken blandt bilsælgerne. Sommeren har sat rekord for den sporty Suzuki Swift, der koster præcist det samme som en standard Punto.

-Jeg kan godt lide den. For den har kræfter (92 HK), er hurtig, sjov at køre i og så er den billig. Designet er enkelt og flot, og så er der masser af udstyr og sikkerhed i bilen. Det er nok derfor, folk er glade for den, mener bilfreak Peter Jørgensen, der er klargører hos Suzuki og ellers anbefaler Mazda 3, der lige er 'et nummer bedre at køre i' end populære Suzuki.

De store, tunge biler med firehjulstræk og MPV-mini biler er populære, fordi folk elsker, at de kan sætte sig op i en bil i stedet for at kravle ned i dem.