Den 16-årige studerende Ebrahim Said fra København har skrevet et opsigtsvækkende debatindlæg i Weekendavisen om kvinders ansvar for voldtægt. Han argumenterer blandt andet for, at letpåklædte kvinder, der bevæger sig alene rundt om natten, bærer en del af ansvaret, hvis de bliver udsat for seksuel chikane eller voldtægt.

»Det er faktisk ganske enkelt. Hvis en kvinde vælger at gå mere eller mindre upåklædt gennem indre by klokken to om natten, så udfordrer hun skæbnen,« indleder Ebrahim Said sit debatindlæg.

Han slår hurtigt fast, at mænd absolut ingen ret har til at begå overgreb mod kvinder. Men kvinder deler altså en del af ansvaret, hvis de bliver offer for en seksuel forbrydelse:

»For hvis hun med sin mavebluse, kavalergang og bukser med huller i stik mod alle odds går alene gennem en park eller mørke farlige gyder, bærer hun så sandelig også et medansvar. Man sender heller ikke Pia Kjærsgaard alene gennem Nørrebro, vel?,« skriver Ebrahim Said.

BT har været i kontakt med Ebrahim Said, der til daglig studerer på Niels Brock i København. Han begynder med at forklare, at han på ingen måde mener, at mænd har ret til at begå overgreb mod kvinder, uanset deres påklædning:

»Der er nogen, der mener, at skylden alene hviler hos gerningsmanden, og det er jeg selvfølgelig enig i. Mænd har ingen ret til at begå overgreb, men man kan måske også gøre noget selv (som kvinde, red.) for at forebygge det her problem,« siger han.

Du siger, at gerningsmanden ikke har ret til at begå overgreb. Hvad er så pointen med dit indlæg?

»Det er, at vi kan prøve selv at undgå det. Vi skal jo ikke selv lægge op til det«

Bærer letpåklædte kvinder selv en del af ansvaret, hvis de bliver voldtaget?

»Nej, selvfølgelig ikke. Men de deler et medansvar. De har selv et ansvar for, hvordan de klæder sig. De skal tænke over, hvor de går hen, går de alene, går de gennem en park. Går de gennem Vollsmose, så er det jo en højrisiko. Især hvis man går i meget fristende tøj.«

Jeg spurgte, om de har et medansvar for, at de bliver voldtaget. Det siger du, at det har de ikke. Men du synes alligevel, at de har ansvar, hvis det sker. Jeg skal bare lige forstå dig rigtigt?

»De har et medansvar. Ligesom jeg også har et ansvar. Det er jo ikke kun kvinder, der skal tage ansvar for sine handlinger og adfærd. Det gælder også mig som dreng. Også i andre situationer. Hvis jeg bliver overfaldet på grund af det her indlæg, så er det altså også fordi, jeg selv udfordrer skæbnen. Jeg må også tage et ansvar for mine egne handlinger. Trist? Ja, men sådan er virkeligheden.«

Du skriver, at du gerne vil pointere, at du ikke er rabiat. Sådan tror jeg, der er nogen, der vil opfatte det..

»Jeg så nogen, der skrev, at det er fordi jeg hedder Ebrahim Said, at jeg har sådan nogle holdninger. Det, synes jeg, siger mere om personens holdninger, end det gør om mig. Jeg forstår ikke, hvorfor etnicitet eller kultur skulle være en årsag. Jeg er vokset op i Danmark, så jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle være rabiat eller ekstremist.«

Du argumenterer i dit indlæg for, at man er bedre beskyttet, hvis man er iklædt hijab. Er der flere, der bør gå i muslimsk klædedragt, eller hvad mener du?

»Nej, slet ikke. Der er slet ikke nogen, der skal gå med det. Men i modsætning til letpåklædte kvinder, er der nogen, der klæder sig meget på, så man ikke fremmer lysten hos mænd. Jeg siger ikke, at kvinder skal gå med hijab, men at man måske skal klæde sig lidt mere anonymt.«

Mener du dermed også, at danske kvinder skal lade være med at gå klædt i eksempelvis korte shorts og top om sommeren?

»Nej, det er jo der, jeg er den største synder. Jeg sidder jo nærmest og nyder det. Der er jo ikke noget galt, hvis man gør det om dagen sammen med alle dine venner og veninder. Men hvis man gør om natten, alene, gennem nogle mørke gyder eller en park, så er man nødt til at være indforstået med de dertilhørende risici. Hvis jeg tager til fest letpåklædt og tager alene hjem, kan jeg så gøre noget for at forebygge det? Ja, selvfølgelig kan man det. Man kan for eksempel følges hjem med en veninde. Man kan måske bede sin far om at hente en.«

»Vi kan ikke alle sammen sige, at vi ikke kan gøre noget ved det. Vi er nødt til at kigge på ofret. Hvad er ofrets adfærd blandt andet.«

Og det er blandt andet hvis man går udfordrende klædt som kvinde?

»Ja, du har i hvertfald en større risiko for det. Det er i hvertfald socialt bevist.«

Du siger, du ikke er rabiat. Men kan du forstå, at der er nogen, der vil opfatte dit indlæg som rabiat?

»Ja, det er jo ikke nogen overraskelse, at jeg er født af en arabisk mor. Man kan også tænke videre, at ja, hun går med hijab, og så har jeg selvfølgelig bare videreformidlet hendes holdninger. Det kan man godt tænke, men det siger mere om personen, der tænker det, end om mig.«

Så du er i dine egne øjne ikke rabiat?

»Nej, overhovedet ikke.«

Ebrahim Said har tidligere skrevet indlæg for Berlingske om Danmark og flygtninge. Det kan du læse her. Han har desuden skrevet et indlæg for Politiken om brugen af sociale medier.