Eftersøgningen af de to savnede danske søfolk fra det kæntrede skib 'Karin Høj' er blevet indstillet.

Det oplyser svenske Sjöfartsverket.

Det var klokken 10.30, at de svenske søfartsmyndigheder besluttede sig for at stoppe med at lede efter de to danskere, der var de eneste om bord på det danske fragtskib, da ulykken skete klokken 03.30 natten til mandag. De er ikke blevet fundet.

Det sker, efter at vagthavende Lars Blohm for svenske Sjö- och flygräddningscentralen tidligere på dagen sagde, at håbet om at finde dem levende i det kun fire grader varme vand var begrænset.

Her ses Karin Høj ligge med bunden i vejret mellem Ystad og Bornholm
Her ses Karin Høj ligge med bunden i vejret mellem Ystad og Bornholm Foto: 50090 Johan Nilsson/TT
Vis mere

»Der findes ingen mulighed for at overleve i det kolde vand i så lang tid,« lød det.

I løbet af formiddagen er 'Karin Høj', der blev fundet mellem Ystad og Bornholm med bunden i vejret, blevet bugseret ind mod lavere vand for at blive undersøgt nærmere. Her er det meningen, at skibet skal undersøges nærmere af dykkere – i håbet om at finde de to søfolk her.

Det bekræfter Forsvarets Operationscenter over for B.T.

»Det skal trækkes ind på ti meters dybde, for hvis det nu skulle synke, vil det stadig stå i overfladen. Hvis det sank på rum sø, ville det i stedet stå helt nede på bunden, hvor der er meget dybt,« siger vagthavende Jesper Berthelsen.

Ulykken skal være sket vest for Bornholm.
Ulykken skal være sket vest for Bornholm. Foto: Marinetraffic.com
Vis mere

Endnu er det uvist, hvad der præcist skete i nat, hvor 'Karin Høj' endte med bunden i vejret. Svenske myndigheder har spekuleret i en kollision med det næsten dobbelt så store britiske fragtskib 'Scot Carrier', og det indikerer de foreløbige dataudtræk fra Forsvarets Operationscenter da også nu, mandag middag.

»Det er det, vi kan se: At der har været en kollision mellem det britiske skib og det danske skib,« siger vagthavende Jesper Berthelsen:

»Der skal en havarikommission ind i det her, og indtil da kan man ikke sige noget med sikkerhed, men det ligner, at det britiske skib er sejlet ind i det danske skib cirka midtskibs.«

Den vagthavende fra Forsvarets Operationscenter peger også på, at den måde, hvorpå 'Karin Høj' er kæntret, viser det samme.

Karin Høj er i færd med at blive bugseret ind til land.
Karin Høj er i færd med at blive bugseret ind til land. Foto: 50090 Johan Nilsson/TT
Vis mere

»Det kan man se, i og med at skibet er væltet rundt på den måde, som det er. Hvis det var blevet ramt i stævnen (i forenden, red,) eller i hækken (i bagenden, red.), var det nok ikke væltet rundt på den måde. Det væltede meget hurtigt rundt med bunden i vejret,« siger Jesper Berthelsen.

Hvordan kan sådan noget ske?

»Uopmærksomhed. Og dårligt vejr,« siger Jesper Berthelsen.

Den store eftersøgning, der har været i gang siden i nat og nu er indstillet, har også været med dansk assistance af både skibe og helikopter, selvom ulykken er sket i svensk farvand.

Her ses Scot Carrier, der var involveret i ulykken med det danske fragtskib.
Her ses Scot Carrier, der var involveret i ulykken med det danske fragtskib. Foto: 50090 Johan Nilsson/TT
Vis mere

Blandt andet er en redder og en læge blev firet ned fra den danske redningshelikopter for at tage en blodprøve af kaptajnen på 'Scot Carrier', inden den returnerede til Danmark, hvilket er standardprocedure som ved færdselsulykker i trafikken.

På samme måde er det ligeledes standardprocedure, at den svenske kystvagt har påbegyndt en indledende undersøgelse af 'grov uagtsomhed i søtrafikken' i forbindelse med ulykken.