Dokumentaren 'Familien Asbæk' har de sidste fire uger kørt på DRs sendeflader. Det medførte søndag en anmeldelse, som langt fra oser af rosende ord.

Anmeldelsen er bragt i Politiken, der i store træk skyder dokumentaren ned og kun kvitterer med ét ud af seks hjerter.

Kritikken går blandt andet på, at DR 'sprøjter parfume ud over en af dansk kunsts mest indflydelsesrige familier', og at det i højere grad fremstår som ren reklame af familien end public service.

'Familien Asbæk', der tæller forældrene Patricia og Jacob Abæk samt deres børn, Thomas, Martin og Pilou, giver et indblik i familiens hverdag.

Et indblik, der blandt andet viser forældrenes liv i kunstverdenen, Pilou Asbæks skuespillerkarriere og Martin Asbæks kamp mod leukæmi.

Men også her får dokumentaren kritik. Seernes holdes på afstand, og dokumentaren formår ikke at dykke ned under huden på familien, mener Politikens anmelder.

Samtidig kritiseres også familiens optræden i programmet:

'Åh, tænk, hvis Pilou Asbæk var klog og dyb, hvis Jacob Asbæk kerede sig om andre end sig selv, hvis Patricia Asbæk gik mere op i kunsten, end hvordan man skærer en fransk ost eller skærer andre mennesker ned til sokkeholderne', skriver anmelderen blandt andet og tilføjer:

'Her er bare lidt fra paletten af muligheder, man kunne gå i dybden med: Martin har kræft, Thomas har angst, og Pilou har hovedet oppe i røven ligesom sin far og mor, men nej, nej, det skal vi ikke for tæt på.'

B.T. har spurgt Patricia Asbæk, hvad hun har at sige til anmeldelsens kritik.

»Jeg vil gerne slå fast, at anmelderen har ret og lov til at mene, hvad han vil. Det har jeg også, og jeg er bestemt ikke enig med ham. Vi har forsøgt at lave en udsendelse, hvor vi har forsøgt at være så ærlige som muligt,« siger hun og tilføjer:

»Jeg vil næsten ikke engang kalde det en anmeldelse. Når man taler om hån og latterliggørelse, så er den virkelig dét.«

Hun indrømmer dog, at programmet kunne formidles anderledes og have vist flere episoder af de ting, som anmelderen efterspørger.

»Jeg giver ham da ret i, at der godt kunne være mere om kunst. Det kunne der sagtens have været plads til, så måske man kunne have skåret den anderledes.«

»Men at skrive, at Pilou er dum, og vi (Patricia og Jacob Asbæk, red.) har hovederne oppe i røven på os selv, så er vi ovre på den grove side. Det, synes jeg ikke, er værdigt. Men han må mene, hvad han vil,« siger hun slutteligt.

Desuden understreger hun selv, at hun er glad for programmet, som det er, og at programmet sandfærdigt viser familien.

I et skriftligt svar til B.T. afviser DR, at der er tale om reklame.

'Man kan jo sige, at kritikken der rejses i anmeldelsen netop viser, at det absolut ikke er gratis reklame for familien. Familien bliver jo i den grad af kritiske røster holdt op på det, de laver, står inde for og det de siger - endda deres accent i måden at sige det på. Det er tydeligt, at det ikke er en gratis omgang, når de meget åbent og ærligt viser deres liv og arbejde frem. Og det er netop den åbenhed og ærlighed vi gerne har villet frem til i programmet.' lyder det fra Lisbeth Langwadt, programchef i DR Medier.

'Når jeg læser Politikens anmeldelse, tænker jeg, at anmelderen i høj grad har taget udgangspunkt i egne behov og smag. Når vi laver kulturprogrammer på DR2, er det dog til en noget bredere målgruppe end en enkelt anmelder.'

'Og så vil jeg også godt lige slå fast, at der ikke er forbudt, at public service-programmer er underholdende at se. Et program som ’Familien Asbæk’ formår både at give et unikt indblik i kunstverdenen og være underholdende på samme tid. Kulturstof på tv skal ikke være tørt for at kunne noget.'