Tag et tog lige hvorhen, du vil, bare du ikke tager med det her stønnende lokomotiv. Sådan lyder dommen over Bille August nye film 'Nattog til Lissabon', der havde verdenspremiere på filmfestivalen i Berlin onsdag aften.

Hamrende kedelig', 'håbløst gammeldags' og 'frarøvet enhver spænding' Er nogle af ordene i den særdeles kølige modtagelse, der konstaterer, at Bille August laver film, som han har gjort længe, og ikke som han gjorde engang.

'Nattog til Lissabon' er baseret på Pascal Merciers internationale bestseller af samme navn og fortæller historien om en midaldrende schweizisk skolelærer (Jeremy Irons), der på en pludselig indskydelse tager til Lissabon og bliver fortryllet af ordene, livet og mysteriet omkring en ung forfatter, der blev offer for den portugisiske revolution.

femen

Filmen er en ægte euro-budding, der er stykket sammen af tyske penge, en dansk instruktør og et sammenrend af europæiske skuespillere, der skal forestille at være portugisiske, alt imens de taler engelsk med påfaldende gebrokken accent.

Men det er en håbløs måde at lave film på, som andre forlod i halvfemserne, lyder den samstemmende kritik. Bille,August er fanget i en udgået måde at fortælle film på, mener Hollywood Reporter, mens Variety, der er verdens førende film filmtidsskrift kritiserer skuespillernes mangel på engagement, der til tider får filmen til at ligne et 'filmet telefonmøde'. Og heller ikke her er der ros til August. Han får den portugisiske revolution til at fremstå så spændende som et stykke wienerbrød, lyder slutsalutten.