Det er ikke altid let at være både tøjproducent og miljø-organisation på engang. For alt imens Greenpeace de sidste dage har rettet skarp kritik mod den danske Bestseller-koncern, der blandt andet står bag tøjmærkerne Vero Moda og Jack & Jones, har organisationen selv haft et problem af præcis samme slags.

Kritikken tog sit udgangspunkt i en Greenpeace-rapport, der viste, at der i 11 ud af 14 stykker tøj fra Bestseller kunne spores NPE - et hormonforstyrrende giftstof, der blandt andet kan påvirke sædkvaliteten. Greenpeace krævede tøjet fjernet fra handlen. Bestseller angrede.

Men Greenpeace har selv oplevet problemet. I slutningen af oktober måtte Greenpeace nemlig selv trække tekstil-merchandise tilbage fra handlen. Årsag: fundet af hormonforstyrrende stoffer, der potentielt kan påvirke sædkvaliteten. Greenpeace har nu valgt at fjerne alle tekstil-varer fra handlen.

- Vi gør alt, hvad vi kan for at source (indkøbe, red.) vores tekstiler til de allerhøjeste standarder. Og vi reviderer konstant vores indkøbspolitik. Ikke desto mindre har testresultater altså indikeret, at Greenpeace – præcis som alle andre handlende – er del af et toksisk system, så vi har besluttet at stoppe al salg af tekstilprodukter over hele organisationen, siger kemikalieaktivist hos Greenpeace International, Kirsten Brodde, til Ecotextile News.

Greenpeace mener dog alligevel ikke, at  miljøbevidste sjæle, der til dagligt holder fanen højt med en Greenpeace T-shirt, har noget at frygte.

- Selvom standarderne i produktionen ikke matcher de standarder, vi sætter for industrien, opfordrer vi jer til at beholde varerne, lyder det fra Greenpeace.

Hos Bestseller er man fortsat ked af de ringe testresultater, men kan alligevel ikke lade være med at stikke lidt til Greenprace-aktivisterne.

- Det viser lidt om, hvor vanskeligt det er her område er. Alle ved jo, at man hos Greenpeace ønsker at modebranchen skal producere tøj uden skadelig kemi, og det er jo en vision, vi alle sammen deler. Den her sag viser jo, at det i praksis er meget, meget svært. Selv for dem er det umuligt, siger Mogens Werge, kommunikations- og CSR-direktør hos Bestseller til FashionForum.

Artiklen er rettet 22.11. kl. 20.09: I første udgave af denne artikel skrev BT, at Greenpeace havde trukket tøjet tilbage efter selv at have udgivet den omtalte rapport. Det er nu ændret - den korrekte hændelsesrækkefølge er, at Greenpeace-tøjet blev trukket tilbage 25. oktober, ca. en måned før rapporten.