På fire år skal Farum Boldklub skrabe 136 mio. kr. sammen.

Peter Brixtofte satte sig selv under et voldsomt pres for at skaffe penge til hjertebarnet Farum Boldklub A/S inden han forlod formandsposten. En lind strøm af millioner fra gavmilde sponsorer var det altafgørende fundament i den nordsjællandske fodboldsatsning.

Det viser en økonomisk oversigt, som B.T. er i besiddelse af. I oversigten - udfærdiget af Brixtofte personligt for godt et år siden - budgetterer han med, at 1. divisionsklubben i de kommende fire år skal være i stand til at hente 75 mio. kr. i rene sponsorater.

Med sideindtægter fra Farum Park-komplekset - gennem blandt andet værelsesudlejning og Restaurant Sepp - har Peter Brixtofte på sin lommeregner regnet sig frem til, at Farum Boldklub i 2005 ialt har genereret indtægter på ialt 136 mio. kr.

Afsløringen af Brixtoftes nøgletal kommer i en tid, hvor Farum Boldklub og eks-formanden dag for dag gennemrystes af skandaler, og hvor flere sponsorer er på vej væk fra klubben.

Jens Ørgaard er direktør i Superligaklubben FC Midtjylland. Han siger om fremtidens sponsorambitioner i Farum:

»Det er mange penge. Det er et sponsorbudget, jeg gerne ville have. Jeg har svært ved at sige, hvor realistisk det er. Men det er i hvert fald ambitiøst. Det kan man i hvert fald konstatere.«

Uden at rødme har venstre-borgmesteren Brixtofte spået, at 1. divisionsklubben ville blive en dansk pendant til verdens største fodboldøkonomi, Manchester United.

Og Brixtofte har nedfældet drømmene på papir. I budgettet frem til år 2005 mener han, at fodboldklubben vil være i stand til at hente sponsorindtægter, som kun umiddelbart FC København og Brøndby i Danmark er i stand til at overgå. I 2002 forventer han at kunne hente 14,5 mio. kr. I 2005 er beløbet sat op til 24 mio. kr - i en kommune med blot 19.000 indbyggere.

Sponsorindtægterne på 75 mio. kr. er altafgørende for, at tallene hænger sammen i Brixtoftes økonomiske oversigt. I 2005 er der for eksempel kalkuleret med en fordobling af spillerlønninger til 20 mio. kr. i forhold til i dag. Beløbet er inklusive transferudgifter.

Til sportschef Poul Hansen, træner Christian Andersen og den øvrige trænerstab har Peter Brixtofte årligt afsat tre mio. kr.

»Sådan et budget skal knyttes til sportslige mål, før det giver mening,« siger Jens Ørgaard, der mener, at sponsorindtægter på det niveau, som Brixtofte budgetterer, kræver en topplacering i Superligaen:

»Sponsorindtægter, spillerlønninger og sportslige mål kan ikke skilles ad. Man kan altså ikke løfte sine sponsorindtægter så meget uden væsentlig sportslig succes.«

Ifølge sportschef i Farum Boldklub, Poul Hansen, der har opholdt sig i klubben siden december, er tallene fulgt af uddybende tekst, og han mener, at budgettet allerede kan være ude af trit med virkeligheden.

»Alene mens jeg har været der, har Peter Brixtofte en fem-seks gange lavet sådanne budgetter. Peter kom med et budget, og vi diskuterede det, og så kunne han komme næste dag med et nyt stykke papir. For eksempel hvis han indikation af en ny storsponsor,« siger Poul Hansen.

Men tallene er vel ikke helt gale?

»Nej, selvfølgelig ikke. Vi har da også nævnt, at vi ønsker at være nummer tre, fire eller fem i Danmark og have en langt større omsætning. Og med en langt større omsætning følger også langt større sponsorindtægter,« siger Poul Hansen.

I de seneste uger har to af de store bidragydere til idrætten i Farum, byggegiganten Skanska og rejsearrangøren Alletiders Rejser, stået frem og fortalt, at de efter al sandsynlighed har deltaget i en Brixtofte-fidus: Via aftalte overpriser for byggerier og pensionistrejser kanaliserede man skattekroner over i Farum Boldklub.

Flere andre virksomheder er i dag under mistanke for at have deltaget i lignende forbudte arrangementer.

At få overblik over, hvem, som betaler hvad og hvor meget i boldklubben, er særdeles vanskelig øvelse. 1. divisionsklubben har nemlig mørkelagt navnene på sponsorerne.

I klubben opererer man med hovedsponsorater, topsponsorater og en underskov af mindre sponsorater i Farum & Erhverv.

Det »forventede regnskab« for 2000, der er en del af Peter Brixtoftes økonomiske oversigt, viser, at klubben fik 12 mio. kr. ind i sponsorater.

Kontormøbelproducenten Kinnarps var i 1999 og 2000 hovedsponsor i Farum Boldklub. Ifølge B.T.s oplysninger kostede trøjerne - som Kinnarps fik for sit sponsorat - i omegnen af den halve million kroner.

»Det var mit indtryk, at vi var den eneste hovedsponsor i de år,« siger Bo Sørensen, administrerende direktør i Kinnarps.

I kredsen af de såkaldte topsponsorer - hvor Kinnarps i dag befinder sig - svinger bidragene typisk fra 50.000 til 250.000 kroner årligt hos de virksomheder B.T. har talt med.

Medlemmerne i Farum & Erhverv betaler årligt 7.500 kroner.

Med den slags sponsorater er der lang vej til 10-20 millioner.

»Vi skal løbe stærkere nu,« siger Poul Hansen.

»Der er noget, der hedder image, og derfor kan det da godt være, at vi på dagen i dag skal være lidt dygtigere. Tingene kommer ikke længere bare til os, vel?« siger sportschefen i Farum Boldklub.

I Peter Brixtoftes økonomiske oversigt kan man udover forventninger blandt andet læse, at han i sine budgetter har indregnet oprykning til Superligaen i indeværende sæson, samt - som fortalt i gårsdagens B.T. at der i 2000 og 2001 ikke var sat penge af til administration udover direktørlønnen på den gode side af en halv million.