Det hjælper ikke det store, hvis man blot sætter flere matematik- og dansktimer på skemaet, mener Skole og Forældre.

Regeringen, Venstre og de Konservative vil have flere timer på folkeskoleelevernes skema, og de skal handle om matematik og dansk.

Men det er ikke nok bare at undervise i mere af det samme, mener landsorganisationen Skole og Forældre.

- Hvis man vil have mere dansk og matematik, så er det helt væsentligt, at man ikke sætter børnene ned og gør det samme bare i flere timer. Det er helt væsentligt, at man gør tingene anderledes over for børnene, så man på den måde rammer flere, siger landsformand Benedikte Ask Skotte.

Hun er helt enig med politikerne i, at det er dansk og matematik, der skal fokuseres på.

- Jeg har talt med lærere, der underviser på overbygningen, og siger, at nogle af deres elever har så mange huller i dansk og matematik, at de har opgivet. Ingen børn må nå at få de huller. Og de to fag er grundlæggende for at kunne alt andet, siger Benedikte Ask Skotte.

Hun nævner blandt andet Danmarks Lærerforenings fokus på »faglig læsning« som et godt eksempel på, at dansk kan integreres i andre fag, og understreger, at de ekstra timer skal bruges til at undervise på en anden måde.

- Ikke mere af det samme. Alle skal med, siger Skole og Forældre-formanden.